Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania prowadzące do rozwiazywania równań: zadania o latach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
uzupełnia wyrażeniami algebraicznymi dane w tabeli, opisujące warunki zadania
zapisuje i rozwiązuje równania opisujące dane zależności
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie równanie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
konkurs zadaniowy
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przedstawia przygotowaną wcześniej prezentację pokazującą sposób tabelarycznego przedstawiania danych w zadaniach o latach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie najpierw samodzielnie starają się zapisać równanie opisujące liczbę lat życia Diofantosa. Następnie prezentują rezultaty pracy i porównują z animacją, którą omawiają wraz z nauczycielem.
Uczniowie w grupach 4 osobowych uczestniczą w konkursie zadaniowym, polegającym na rozwiązaniu na czas ćwiczeń interaktywnych 1 – 6. Najszybsza grupa, która poprawnie rozwiązała wszystkie zadania wygrywa konkurs i jest nagrodzona przez nauczyciela stopniem bardzo dobry.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zadania konkursowe i wspólnie rozwiązują zadania 7, 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metod i analizy zadań o latach prowadzących do rozwiązywania równań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu polecenie zawarte pod animacją.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiedzy na temat rozwiązywania równań w zadaniach o latach.