Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania prowadzące do rozwiazywania równań: zadania o latach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uzupełnia wyrażeniami algebraicznymi dane w tabeli, opisujące warunki zadania

  • zapisuje i rozwiązuje równania opisujące dane zależności

  • dobiera model matematyczny do określonej sytuacji

  • analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie równanie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • konkurs zadaniowy

  • dyskusja

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrany przez nauczyciela uczeń przedstawia przygotowaną wcześniej prezentację pokazującą sposób tabelarycznego przedstawiania danych w zadaniach o latach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie najpierw samodzielnie starają się zapisać równanie opisujące liczbę lat życia Diofantosa. Następnie prezentują rezultaty pracy i porównują z animacją, którą omawiają wraz z nauczycielem.

  2. Uczniowie w grupach 4 osobowych uczestniczą w konkursie zadaniowym, polegającym na rozwiązaniu na czas ćwiczeń interaktywnych 1 – 6. Najszybsza grupa, która poprawnie rozwiązała wszystkie zadania wygrywa konkurs i jest nagrodzona przez nauczyciela stopniem bardzo dobry.

  3. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zadania konkursowe i wspólnie rozwiązują zadania 7, 8.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metod i analizy zadań o latach prowadzących do rozwiązywania równań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują w domu polecenie zawarte pod animacją.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiedzy na temat rozwiązywania równań w zadaniach o latach.