| |
| |
| Izotopy, izotony i izobary |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 5) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
posługuje się pojęciami: liczba masowa, liczba atomowa i liczba neutronowa;
rozróżnia pojęcia: izotop, izoton, izobar;
stosuje symboliczny zapis składu jądra atomowego.
|
| formative feedback - kształtującej (uczącej) informacji zwrotnej lub oceniania kształtującego |
| wykład informacyjny, rozwiązywanie zadań rachunkowych |
| praca indywidualna, praca w parach |
| rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
| |
|
|
Nauczyciel sprawdza wiedzę wyjściową uczniów, pytając o to, jak zbudowany jest atom oraz jądro atomowe. Nauczyciel przypomina pojęcie pierwiastka chemicznego i pokazuje sposób uszeregowania pierwiastków w układzie okresowym. Nauczyciel wprowadza pojęcia liczby atomowej, liczby masowej i liczby neutronowej, i wyjaśnia, co reprezentują te liczby. Nauczyciel wprowadza zapisy składu jądra atomowego w postaci Indeks górny AAX, Indeks górny AAIndeks dolny ZZX i Indeks górny AAIndeks dolny ZZXIndeks dolny NN. |
|
Nauczyciel zapisuje kilka wybranych jąder atomowych i pyta uczniów, na jakie grupy i podgrupy ze względu na skład można je podzielić. Nauczyciel wprowadza pojęcia, takie jak nuklidy, izotopy, izotony i izobary. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadań 2 i 3 z zestawu ćwiczeń i sprawdza, czy uczniowie zrozumieli wprowadzone pojęcia. Nauczyciel mówi uczniom, że znanych jest obecnie 118 pierwiastków i że wiele z nich posiada nawet do kilkudziesięciu izotopów. Pokazuje uczniom tablicę nuklidów i wyjaśnia różnicę pomiędzy izotopami stabilnymi i radioizotopami. Nauczyciel mówi uczniom, jakie mniej więcej są zakresy liczb masowych w obszarze lekkich i ciężkich pierwiastków. Nauczyciel omawia skład izotopowy wodoru, wprowadzając symbole używane do oznaczania deuteru i trytu. Uczniowie oglądają film samouczek i wykonują powiązane z nim polecenia. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach zadań 5 i 6 z zestawu ćwiczeń dotyczących izobarów i izotonów. Nauczyciel komentuje wyniki zadań 5 i 6 i wprowadza pojęcie jąder lustrzanych. Następnie razem z uczniami rozwiązuje zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. |
|
Na koniec zajęć nauczyciel pokazuje na tablicy nuklidów, jak układają się na niej izotopy, izobary, izotony i jądra lustrzane. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe uczniowie mogą wykorzystać do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |