Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.9.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich habe heute Geburtstag / Dzisiaj mam urodziny
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o urodzinach i składania życzeń oraz nazywania przedmiotów związanych ze świętowaniem urodzin
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi ochotnika, aby podszedł do biurka, na którym pod apaszką, szalem lub pledem znajdują się akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp. Uczeń, dotykając przedmiotów, próbuje je rozpoznać i podać ich nazwy w języku polskim. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się już, co będzie tematem lekcji. | plenum | 15 min | apaszka/szal/pled, akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp. |
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach, m.in. czy lubią obchodzić urodziny, w jaki sposób je świętują, czy organizują przyjęcia urodzinowe, kogo zazwyczaj na nie zapraszają itp. | |||
Uczniowie zastanawiają się, czy znają już jakieś wyrazy w języku niemieckim związane z urodzinami. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać Klara i Lina. Nauczyciel zwraca uwagę na to, co Klara daje Linie. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog między Klarą a Liną, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie oceniają, czy ich przypuszczenia na temat treści rozmowy dziewczynek się sprawdziły. Nauczyciel pyta, czy uczniowie przed swoimi urodzinami również wręczają zaproszenia koleżankom lub kolegom. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami w języku polskim. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i Linę oraz odtwarza dołączone do obrazków nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę, a następnie odtwarza nagrania z polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podnoszą do góry ilustrację bohaterki, która mogła powiedzieć usłyszane zdanie. | karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę | ||
Uczniowie oglądają zdjęcie, słuchają nagrania z polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj) i powtarzają. | plenum | tablica interaktywna | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą sytuację w domu Klary (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby opisali, co widzą na obrazku, z jakiej okazji spotkały się dzieci, ile lat kończy Klara, co trzyma mama Klary. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i pyta uczniów, jak Lina i Ben składali życzenia Klarze (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza ten fragment dialogu, uczniowie powtarzają. | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jaką piosenkę śpiewa się solenizantowi w dniu urodzin w Polsce, oraz zachęca ochotnika do jej zaśpiewania (chodzi o „Sto lat”). Reszta uczniów włącza się do śpiewu. Następnie nauczyciel odtwarza piosenkę, tłumaczy nowe wyrazy. Następnie odtwarza jeszcze raz piosenkę, zachęcając uczniów, aby włączali się do śpiewu (e‑materiał: Plik audio). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali siebie świętujących urodziny. Ważne, aby na obrazku znalazły się tort, świeczki i pudełko z prezentem. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem chórem: die Torte, die Kerzen, das Geschenk, wskazując te rzeczy na swoich rysunkach (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | praca indywidualna, plenum | kartki A4, kredki | |
Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke i odtwarza nagranie piosenki z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie śpiewają razem z bohaterami. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie wypowiadają na głos nazwy przedmiotów widocznych na ułożonym zdjęciu. | praca w parach | 15 min | |
Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim. Następnie odczytuje na głos zdania i upewnia się, że uczniowie zrozumieli ich znaczenie. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie pustych dymków właściwymi zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | ilustracja przedstawiająca Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z życzeniami Alles Gute zum Geburtstag!, Hoch sollst du leben! Uczniowie rysują laurki urodzinowe dla Klary i przyklejają na nich karteczki z życzeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje prace na forum klasy i wybierają najciekawszą ich zdaniem laurkę. | praca indywidualna, plenum | kartki, kredki, karteczki z życzeniami w języku niemieckim, klej | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi ochotnika, aby podszedł do biurka, na którym pod apaszką, szalem lub pledem znajdują się akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp. Uczeń, dotykając przedmiotów, próbuje je rozpoznać i podać ich nazwy w języku polskim. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się już, co będzie tematem lekcji.
plenum
15 min
apaszka/szal/pled, akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp.
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach, m.in. czy lubią obchodzić urodziny, w jaki sposób je świętują, czy organizują przyjęcia urodzinowe, kogo zazwyczaj na nie zapraszają itp.
Uczniowie zastanawiają się, czy znają już jakieś wyrazy w języku niemieckim związane z urodzinami.
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać Klara i Lina. Nauczyciel zwraca uwagę na to, co Klara daje Linie.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog między Klarą a Liną, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie oceniają, czy ich przypuszczenia na temat treści rozmowy dziewczynek się sprawdziły. Nauczyciel pyta, czy uczniowie przed swoimi urodzinami również wręczają zaproszenia koleżankom lub kolegom. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami w języku polskim.
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i Linę oraz odtwarza dołączone do obrazków nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę, a następnie odtwarza nagrania z polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podnoszą do góry ilustrację bohaterki, która mogła powiedzieć usłyszane zdanie.
karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę
Uczniowie oglądają zdjęcie, słuchają nagrania z polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj) i powtarzają.
plenum
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą sytuację w domu Klary (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby opisali, co widzą na obrazku, z jakiej okazji spotkały się dzieci, ile lat kończy Klara, co trzyma mama Klary.
plenum
15 min
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i pyta uczniów, jak Lina i Ben składali życzenia Klarze (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza ten fragment dialogu, uczniowie powtarzają.
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jaką piosenkę śpiewa się solenizantowi w dniu urodzin w Polsce, oraz zachęca ochotnika do jej zaśpiewania (chodzi o „Sto lat”). Reszta uczniów włącza się do śpiewu. Następnie nauczyciel odtwarza piosenkę, tłumaczy nowe wyrazy. Następnie odtwarza jeszcze raz piosenkę, zachęcając uczniów, aby włączali się do śpiewu (e‑materiał: Plik audio).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali siebie świętujących urodziny. Ważne, aby na obrazku znalazły się tort, świeczki i pudełko z prezentem. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem chórem: die Torte, die Kerzen, das Geschenk, wskazując te rzeczy na swoich rysunkach (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
praca indywidualna, plenum
kartki A4, kredki
Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke i odtwarza nagranie piosenki z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie śpiewają razem z bohaterami.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie wypowiadają na głos nazwy przedmiotów widocznych na ułożonym zdjęciu.
praca w parach
15 min
Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim. Następnie odczytuje na głos zdania i upewnia się, że uczniowie zrozumieli ich znaczenie. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie pustych dymków właściwymi zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
ilustracja przedstawiająca Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z życzeniami Alles Gute zum Geburtstag!, Hoch sollst du leben! Uczniowie rysują laurki urodzinowe dla Klary i przyklejają na nich karteczki z życzeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje prace na forum klasy i wybierają najciekawszą ich zdaniem laurkę.
praca indywidualna, plenum
kartki, kredki, karteczki z życzeniami w języku niemieckim, klej
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0