Numer e‑materiału: 1.1.9.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich habe heute Geburtstag / Dzisiaj mam urodziny
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o urodzinach i składania życzeń oraz nazywania przedmiotów związanych ze świętowaniem urodzin

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje krótką wypowiedź o tym, że ma urodziny;

  • nazywa przedmioty związane ze świętowaniem urodzin;

  • składa życzenia urodzinowe.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego;

  • poznaje piosenkę z innego kręgu kulturowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • komptenecje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę;

  • karteczki z wyrażeniami w języku niemieckim;

  • kartki papieru, kredki, klej;

  • apaszka/szal/pled, akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do powtarzania: kiedy któryś z uczniów ma urodziny, klasa może mu zaśpiewać piosenkę z życzeniami.
Ponadto z plikiem audio można zainicjować zabawę w echo (powtarzanie na różne sposoby) lub głuchy telefon (z wykorzystaniem wybranej frazy z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi ochotnika, aby podszedł do biurka, na którym pod apaszką, szalem lub pledem znajdują się akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp. Uczeń, dotykając przedmiotów, próbuje je rozpoznać i podać ich nazwy w języku polskim. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się już, co będzie tematem lekcji.

plenum

15 min

apaszka/szal/pled, akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp.

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach, m.in. czy lubią obchodzić urodziny, w jaki sposób je świętują, czy organizują przyjęcia urodzinowe, kogo zazwyczaj na nie zapraszają itp.

Uczniowie zastanawiają się, czy znają już jakieś wyrazy w języku niemieckim związane z urodzinami.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać Klara i Lina. Nauczyciel zwraca uwagę na to, co Klara daje Linie.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog między Klarą a Liną, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie oceniają, czy ich przypuszczenia na temat treści rozmowy dziewczynek się sprawdziły. Nauczyciel pyta, czy uczniowie przed swoimi urodzinami również wręczają zaproszenia koleżankom lub kolegom. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i Linę oraz odtwarza dołączone do obrazków nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę, a następnie odtwarza nagrania z polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podnoszą do góry ilustrację bohaterki, która mogła powiedzieć usłyszane zdanie.

karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę

Uczniowie oglądają zdjęcie, słuchają nagrania z polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj) i powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą sytuację w domu Klary (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby opisali, co widzą na obrazku, z jakiej okazji spotkały się dzieci, ile lat kończy Klara, co trzyma mama Klary.

plenum

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i pyta uczniów, jak Lina i Ben składali życzenia Klarze (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza ten fragment dialogu, uczniowie powtarzają.

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jaką piosenkę śpiewa się solenizantowi w dniu urodzin w Polsce, oraz zachęca ochotnika do jej zaśpiewania (chodzi o „Sto lat”). Reszta uczniów włącza się do śpiewu. Następnie nauczyciel odtwarza piosenkę, tłumaczy nowe wyrazy. Następnie odtwarza jeszcze raz piosenkę, zachęcając uczniów, aby włączali się do śpiewu (e‑materiał: Plik audio).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali siebie świętujących urodziny. Ważne, aby na obrazku znalazły się tort, świeczki i pudełko z prezentem. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem chórem: die Torte, die Kerzen, das Geschenk, wskazując te rzeczy na swoich rysunkach (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

praca indywidualna, plenum

kartki A4, kredki

Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke i odtwarza nagranie piosenki z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie śpiewają razem z bohaterami.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie wypowiadają na głos nazwy przedmiotów widocznych na ułożonym zdjęciu.

praca w parach

15 min

Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim. Następnie odczytuje na głos zdania i upewnia się, że uczniowie zrozumieli ich znaczenie. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie pustych dymków właściwymi zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

ilustracja przedstawiająca Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z życzeniami Alles Gute zum Geburtstag!, Hoch sollst du leben! Uczniowie rysują laurki urodzinowe dla Klary i przyklejają na nich karteczki z życzeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje prace na forum klasy i wybierają najciekawszą ich zdaniem laurkę.

praca indywidualna, plenum

kartki, kredki, karteczki z życzeniami w języku niemieckim, klej

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi ochotnika, aby podszedł do biurka, na którym pod apaszką, szalem lub pledem znajdują się akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp. Uczeń, dotykając przedmiotów, próbuje je rozpoznać i podać ich nazwy w języku polskim. Nauczyciel pyta uczniów, czy domyślają się już, co będzie tematem lekcji.

plenum

15 min

apaszka/szal/pled, akcesoria związane z urodzinami: czapeczka, nadmuchany balon, świeczki itp.

Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach, m.in. czy lubią obchodzić urodziny, w jaki sposób je świętują, czy organizują przyjęcia urodzinowe, kogo zazwyczaj na nie zapraszają itp.

Uczniowie zastanawiają się, czy znają już jakieś wyrazy w języku niemieckim związane z urodzinami.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą rozmawiać Klara i Lina. Nauczyciel zwraca uwagę na to, co Klara daje Linie.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog między Klarą a Liną, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie oceniają, czy ich przypuszczenia na temat treści rozmowy dziewczynek się sprawdziły. Nauczyciel pyta, czy uczniowie przed swoimi urodzinami również wręczają zaproszenia koleżankom lub kolegom. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami w języku polskim.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Klarę i Linę oraz odtwarza dołączone do obrazków nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę, a następnie odtwarza nagrania z polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podnoszą do góry ilustrację bohaterki, która mogła powiedzieć usłyszane zdanie.

karty obrazkowe przedstawiające Linę i Klarę

Uczniowie oglądają zdjęcie, słuchają nagrania z polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj) i powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą sytuację w domu Klary (e‑materiał: Plik audio). Prosi uczniów, aby opisali, co widzą na obrazku, z jakiej okazji spotkały się dzieci, ile lat kończy Klara, co trzyma mama Klary.

plenum

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i pyta uczniów, jak Lina i Ben składali życzenia Klarze (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza ten fragment dialogu, uczniowie powtarzają.

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jaką piosenkę śpiewa się solenizantowi w dniu urodzin w Polsce, oraz zachęca ochotnika do jej zaśpiewania (chodzi o „Sto lat”). Reszta uczniów włącza się do śpiewu. Następnie nauczyciel odtwarza piosenkę, tłumaczy nowe wyrazy. Następnie odtwarza jeszcze raz piosenkę, zachęcając uczniów, aby włączali się do śpiewu (e‑materiał: Plik audio).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali siebie świętujących urodziny. Ważne, aby na obrazku znalazły się tort, świeczki i pudełko z prezentem. Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem chórem: die Torte, die Kerzen, das Geschenk, wskazując te rzeczy na swoich rysunkach (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

praca indywidualna, plenum

kartki A4, kredki

Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke i odtwarza nagranie piosenki z brakującymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Uczniowie śpiewają razem z bohaterami.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie wypowiadają na głos nazwy przedmiotów widocznych na ułożonym zdjęciu.

praca w parach

15 min

Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów ilustrację przedstawiającą Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim. Następnie odczytuje na głos zdania i upewnia się, że uczniowie zrozumieli ich znaczenie. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie pustych dymków właściwymi zdaniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

ilustracja przedstawiająca Klarę i Linę oraz karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z życzeniami Alles Gute zum Geburtstag!, Hoch sollst du leben! Uczniowie rysują laurki urodzinowe dla Klary i przyklejają na nich karteczki z życzeniami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje prace na forum klasy i wybierają najciekawszą ich zdaniem laurkę.

praca indywidualna, plenum

kartki, kredki, karteczki z życzeniami w języku niemieckim, klej

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec