Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.4.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wo möchtest du arbeiten? / Gdzie chcesz pracować?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat popularnych zawodów i związanych z nimi czynnościami i obowiązkami oraz miejscem pracy.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy zawodów;
poda przykłady miejsc pracy;
opisze czynności wykonywane w zawodach i miejscach pracy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia się - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: opowiadanie o interesującym zawodzie, wpis na blogu;
aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? / Was ist das Thema des heutigen Unterrichts?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie na temat zawodu weterynarza. Następnie pyta: Ist es leicht oder schwierig, Tierarzt zu werden? Was meint ihr?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst „Besuch in einer Tierarztpraxis”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, a następnie wykonują Übung 1 w części Przeczytaj, które sprawdza poziom rozumienia tekstu. Aby utrwalić słownictwo z tekstu uczniowie wykonują Übung 2 i 3 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 1 z części Sprawdź się.
Przed przystąpieniem do gry edukacyjnej uczniowie wykonują Übung 2 i 3 w tej części lekcji oraz Aufgabe 2 i 3 w części Sprawdź się. Dzięki temu zapoznają się ze słownictwem dotyczącym zawodów występujących w grze.
Nauczyciel wyświetla grę na tablicy interaktywnej. Przed przystąpieniem do niej można podzielić uczniów na pary lub grupy 3‑osobowe, aby rozwijać u nich umiejętność współpracy.
Po skończonej grze uczniowie wykonują Übung 1 w części Gra edukacyjna.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Najpierw wykonują Aufgabe 4, 5 i 6 w części Sprawdź się. Następnie pary łączą się w grupy 4‑osobowe i dyskutują na temat zawodów. Nauczyciel zapisuje na tablicy zwroty: Ich glaube.../Ich finde... i zachęca uczniów do stosowania ich podczas dyskusji. Kilka grup może przedstawić wyniki na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie lub przygotowanie słownictwa dotyczącego miejsc pracy. Mogą w tym celu wykonać Übung 2 i 3 w części Gra edukacyjna oraz Aufgabe 2 i 3 w części Sprawdź się.
w trakcie lekcji: Nauczyciel wprowadza element rywalizacji podczas gry. Wygrywa uczeń, który w jak najkrótszym czasie ułoży poprawnie kostki domina;
po lekcji: Nauczyciel sugeruje powtórzenie i utrwalenie słownictwa z lekcji poprzez samodzielne zagranie w grę w domu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0