Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hello, My Name’s Tony / Cześć! Mam na imię Tony

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1,  6.2, 6.3, 7, 8.1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń przedstawia się po angielsku.

  2. Uczeń zadaje pytanie jak inne dzieci mają na imię.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija motywację do nauki języka angielskiego.

  2. Uczeń rozwija umiętność zachowania się w sytuacjach interpersonalnych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem/animacją)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w grupach

  2. praca w parach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje dowolny utwór muzyczny, pluszową zabawkę lub miękką piłeczkę i materiały plastyczne (flamastry, naklejki, papier i sznurek) do wykonania spersonalizowanych name tags.

  1. Nauczyciel zaprasza uczniów, aby stanęli w kręgu. Odtwarza dowolny prosty utwór muzyczny, w trakcie którego śpiewa słowo “hello” i macha do dzieci, zachęcając do przyłączenia się.

  2. Nauczyciel zaprasza do zabawy w Podaj piłkę. Najpierw sam się przedstawia: Hello, my name is XYZ, potem, rzucając miękką piłeczkę lub pluszową zabawkę do dzieci, prosi, aby uczniowie powiedzieli: Hello, my name is …

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj) i prosi uczniów o ułożenie puzzli. Gdy ochotnik naniesie rozwiązanie na tablicę, nauczyciel modeluje zwroty: What's your name?, My name is..., Nice to meet youLet’s be friends. Dzieci powtarzają i ćwiczą zwroty w parach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je po każdym zdaniu przedstawiającym bohatera i pyta uczniów: What’s his/her name? Uczniowie odpowiadają chórem.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 2 (Przeczytaj). Pyta: What’s his/her name?, a uczniowie zaznaczają odpowiedzi na urządzeniach mobilnych. Uczniowie, którzy mają trudność z odczytaniem zdań, korzystają z opcji odsłuchu ich.

  4. Nauczyciel zaprasza uczniów do aktywności ruchowej w grze „Znajdź przyjaciela”. Prosi uczniów, żeby rozeszli się po sali i puszcza dowolny utwór muzyczny. Kiedy zatrzyma muzykę, dzieci muszą znaleźć partnera, przedstawić się, używając poznanych zwrotów i podać sobie ręce. Następnie mówią: Nice to meet you lub Let’s be friends i przechodzą do szukania kolejnego partnera, gdy muzyka znów zacznie grać.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenie na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy podchodzą do tablicy i nanoszą prawidłowe odpowiedzi.

  6. Uczniowie stają w kręgu, by wziąć udział w zabawie „Kto jest w środku?” Jedno dziecko stoi w środku kręgu i wskazuje inne, pytając: What's your name? Wybrane dziecko odpowiada: My name is…, po czym zamieniają się miejscami. Zabawa jest kontynuowana do momentu, kiedy wszystkie dzieci znajdą się w środku kręgu.

  7. Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel odtwarza nagrania z ćwiczenia Exercise 1 (Animacja). Ochotnicy podchodzą do tablicy, żeby wskazać właściwych bohaterów i powtórzyć zdanie z nagrania. Następnie wszystkie dzieci powtarzają zdanie.

  8. Nauczyciel dwa razy odtwarza animację na tablicy (Animacja). Za drugim razem, w interaktywnej części animacji, dzieci reagują na polecenia pani Crow, gdy mówi: Now, it's your turn. Let's repeat. Nauczyciel zatrzymuje nagranie w odpowiednim momencie, i np. rzutem piłeczki wskazuje osoby, których zadaniem jest powtórzyć frazę.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Animacja) – odtwarza nagrania z ćwiczenia, uczniowie powtarzają w parach poszczególne zwroty. Mogą także imitować odpowiednie gesty, np. do Hello! mogą wykonywać gest mechania ręką na powitanie.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 3 (Animacja), a uczniowie w parach, na urządzeniach mobilnych wybierają odpowiednie obrazki i przeciągają na nie kolejne cyfry 1‑5.

  2. Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w Name tags. Używając materiałów plastycznych (papier, markery, naklejki, sznurek), dzieci tworzą wizytówki ze swoim imieniem i je ozdabiają oraz mocują za pomocą sznurka jako zawieszki na szyję. Następnie przechadzają się swobodnie po klasie i na sygnał nauczyciela przedstawiają się osobie stojącej najbliżej.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Sprawdź się). Uczniowie najpierw słuchają przykładu, następnie w parach wykonują zadanie. Naprzemiennie przedstawiają się jako bohaterowie lekcji, a następnie sprawdzają poprawność ułożonego zdania.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Dowolny utwór muzyczny, pluszowa zabawka lub miękka piłeczka i materiały plastyczne (flamastry, naklejki, papier i sznurek) do wykonania spersonalizowanych name tags.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie wykonują rysunek pt. Let’s Be Friends przedstawiający siebie i jedną postać z e‑materiału. Z rysunków powstaje wystawa klasowa.