Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.6.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Isst du gesund? / Czy jesz zdrowo?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat zdrowego odżywania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady zdrowych produktów,
stworzy zdrowy jadłospis na jeden dzień,
opowie o swoich nawykach żywieniowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
jest nagradzany za proces i postęp;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna: metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
papierowe talerzyki,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Uczniowie czytają tekst w części Wprowadzenie. Następnie nauczyciel pyta poszczególnych uczniów: Isst du gesund? Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają wpisy na forum i rozwiązują Übung 1 w części Przeczytaj.
Uczniowie czytają ponownie tekst i na jego podstawie rozwiązują Übung 2 i 3 w części Przeczytaj.
Uczniowie analizują mapę pojęć i na podstawie informacji w niej zawartych wykonują Übung 1–3.
Nauczyciel rozdaje uczniom papierowe talerzyki, na których uczniowie rysują lub też przyklejają wycięte z ulotek, reklam produkty. Następnie uczniowie opisują, pokazując swój talerz, co jedzą codziennie. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują w parach Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Najpierw każdy z uczniów dopisuje zakończenia zdań podanych w ćwiczeniu, a następnie uczniowie opowiadają sobie nawzajem, co powinno się jeść na poszczególne posiłki, aby zdrowo się odżywiać. Używają przy tym czasownika sollen, np.: Zum Frühstück soll ich Müsli mit Milch essen.
W ramach ewaluacji każdy uczeń podaje jeden wyraz, którego nauczył się podczas lekcji.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia z części Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji. Pisemnie wykonują Aufgabe 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: uczniowie mogą przeanalizować mapę myśli przed lekcją i zastanowić się, które wyrazy już znają;
w trakcie lekcji: uczniowie wykorzystują wyrazy z mapy pojęć do tworzenia informacji na temat zdrowego żywienia;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu „zdrowe produkty”.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0