Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Model standardowy cząstek |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | rozwiazywanie problemów, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Cząstki elementarne”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Klasyfikacja oddziaływań i ich skutki”, „Z jakich kwarków składa się proton, a z jakich neutron?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka na temat ostatnich badań w Ośrodku Badań Jądrowych CERN i cząstki Higgsa.
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 1, 3 i 4. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 5, 6 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji cząstek elementarnych. |