Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Kawecka

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Model standardowy cząstek

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
1) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron do opisu składu materii; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna Model standardowy cząstek;

  2. pozna klasyfikację cząstek elementarnych i ich własności;

  3. nauczy się rozróżniać cząstki;

  4. przeanalizuje i uzupełni mapę pojęciową z klasyfikacją cząstek elementarnych.

Strategie nauczania:

concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli

Metody nauczania:

rozwiazywanie problemów, dyskusja

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

mapa pojęciowa „Cząstki elementarne”, zestaw zadań interaktywnych

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Klasyfikacja oddziaływań i ich skutki”, „Z jakich kwarków składa się proton, a z jakich neutron?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie: Pogadanka na temat ostatnich badań w Ośrodku Badań Jądrowych CERN i cząstki Higgsa.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy:

  • Jakie znasz cząstki elementarne? Podaj przykłady.

  • Czy kwarki są cząstkami podobnymi do elektronu?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową.
Praca w parach:

  • Uczniowie oglądają i bawią się mapą pojęciową z klasyfikacją cząstek elementarnych: rozwijają kolejne gałęzie i uzupełniają brakujące nazwy cząstek.

  • Uczniowie analizują mapę i część „Warto przeczytać” e‑materiału - zaznaczają na mapie cząstki obojętne elektrycznie.

  • Rozwiązują zadania interaktywne nr: 2 i 7.

Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych nr: 1, 3 i 4. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych nr: 5, 6 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia, powtórzenia klasyfikacji cząstek elementarnych.