Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybory 4 czerwca 1989 roku i ich konsekwencje w Polsce i na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX wieku miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia zasady ordynacji wyborczej z 1989 roku oraz jej genezę;
analizuje przebieg wyborów z 1989 roku i przedstawia ich wyniki;
ocenia efekty polityczne wyborów z 1989 roku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
Uczniowie zapoznają się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami książki Antoniego Dudka Reglamentowana rewolucja.
Faza wstępna
1. Nauczyciel charakteryzuje krótko okoliczności, które doprowadziły do wyborów kontraktowych, przedstawia ich przebieg oraz wyniki.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Rozpoczynają się przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: Czy działacze Solidarności postąpili słusznie, zgadzając się na wybory w formule przyjętej przy Okrągłym Stole?
Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Zwolennicy tezy o słuszności decyzji opozycji siadają po jednej stronie klasy, przeciwnicy – po drugiej. Nauczyciel przypomina o zasadach dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.
2. Odbywa się debata. Głos zabierają – na zmianę – przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt.
3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w jej toku. Ocenia pracę prowadzącego obrady.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel – nawiązując do zakończonej debaty – zwraca uwagę na problem ahistoryzmu. Podaje przykłady zjawisk, których osoby podejmujące decyzje w 1989 roku nie mogły przewidzieć, a także ukazuje dylamaty z tym związane.
2. Uczniowie oglądają film nr 2 i wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają film nr 1 i wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Antoni Dudek, Reglamentowana rewolucja: rozkład dyktatury komunistycznej w Polsce 1988–1990, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.