Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje prawne prawa cywilnego w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne części ogólnej prawa cywilnego i prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (osoba fizyczna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, przedstawicielstwo a pełnomocnictwo, zobowiązanie).
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej
Uczeń:
8) wyjaśnia instytucje prawne części ogólnej prawa cywilnego w Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczona i pełna zdolność do czynności prawnych osoby fizycznej; ubezwłasnowolnienie; oświadczenie woli; osoba prawna; czynności prawne i ich formy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje podmioty prawa cywilnego, takie jak osoby fizyczne i osoby prawne;
wyjaśnia, czym są zdolność prawna oraz zdolność do czynności prawnych osoby fizycznej, i przestawia ich ograniczenia;
wskazuje różnice między ubezwłasnowolnieniem całkowitym a częściowym;
analizuje czynności prawne i ich formy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie znacie podmioty prawa cywilnego?
Kim jest osoba fizyczna?
Czym jest osoba prawna?
Co to znaczy, że osoba fizyczna jest ubezwłasnowolniona (całkowicie lub częściowo)?
Czym jest zdolność do czynności prawnych osoby fizycznej?
Co to jest czynność prawna?
2. Zebrane odpowiedzi zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie następujących kwestii:
osoba fizyczna a osoba prawna;
zdolność prawna oraz zdolność do czynności prawnych osób fizycznych;
rodzaje ubezwłasnowolnienia;
charakterystyka czynności prawnych, w tym oświadczeń woli jako ich elementu, oraz form czynności prawnych.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na sześć grup; każda z nich podczas burzy mózgów przygotowuje charakterystykę poszczególnych wad oświadczeń woli, tj.:
grupa I – braku świadomości lub swobody;
grupa II – pozorności;
grupa III – błędu;
grupa IV – podstępu;
grupa V – groźby;
grupa VI – wyzysku.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy - referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy. Następnie cała klasa dyskutuje o tym, czy instytucja ubezwłasnowolnienia nie stanowi naruszenia godności człowieka i co mogłoby ją zastąpić (zastosowanie metody burzy mózgów i dyskusji).
4. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
podmiotów prawa cywilnego, tj. osób fizycznych i prawnych;
zdolności prawnej oraz zdolności do czynności prawnych osób fizycznych;
ubezwłasnowolnienia;
czynności prawnych i oświadczeń woli.
Faza podsumowująca
1. Praca z prezentacją multimedialną.
2. Wykonanie w parach ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej.