Autorka e‑materiału: Elżbieta Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: You Must Stay in Bed! / Musisz zostać w łóżku!

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, VII.3, VII.11, VIII.1, VIII.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze zdrowiem, chorobami i zaleceniami lekarskimi.

  2. Uczeń potrafi udzielić podstawowej rady zdrowotnej przeziębionemu koledze / przeziębionej koleżance za pomocą czasownika should.

  3. Uczeń potrafi opisać ulubioną metodę walki z przeziębieniem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę w aptece lub u lekarza.

  2. Uczeń kształtuje świadomość potrzeby dbania o zdrowie własne oraz innych członków społeczeństwa.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie przedstawiające chore dziecko (Wprowadzenie) i pyta uczniów: When was the last time you were ill? What was wrong? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie grają w parach w memo z Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Powtarzając za nauczycielem wyrażenia z zadania, ćwiczą ich wymowę.

  3. Uczniowie czytają tytuł tekstu What Should We Do When We Catch an Infection? i na forum klasy próbują odpowiedzieć na to pytanie. Nauczyciel zapisuje sugestie uczniów na tablicy, żeby po przeczytaniu tekstu mogli porównać je z informacjami zawartymi w tekście.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst What Should We Do When We Catch an Infection? (Przeczytaj) i porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje odpowiedzi i nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują je na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Korzystając z informacji zawartych w tekście, uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • What should you do when you have an infection?

  • What shouldn't you do when you have an infection?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Porównują porady z tekstu z własnymi pomysłami z fazy wprowadzającej.

  1. W ramach wprowadzenia do pracy z prezentacją multimedialną nauczyciel zwraca uwagę na zdjęcie na początku sekcji Prezentacja multimedialna i pyta się uczniów: What do you do when you don't feel well? Po otrzymaniu kilku odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie oglądają prezentację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Odpowiadają na forum klasy i podają uzasadnienia.

  3. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna), po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • When you are ill, you lose fluids. What should you do to stay hydrated?

  • What can you eat or drink to get better?

  • You shouldn't see your friends when you're sick. Why?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about what to do when you're ill. In the post:

  • inform your reads what they should do to get better;

  • tell them what they shouldn't do;

  • ask them to share your advice with others.

Sign as XYZ.

Your reply should be between 30–50 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie w parach układają quiz z pytaniami true/false do prezentacji wykorzystując konstrukcję should/shouldn't. Przekazują quiz innej parze uczniów, których zadaniem jest odpowiedzieć na pytania.