Numer e‑materiału: Temat 100
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Nasze prawa i obowiązki
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie podstawowych praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka w zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości; doskonali wiedzę na temat wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
2) wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu;
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
3) pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wskazuje prawo dziecka, które nie jest przestrzegane w opsianej sytuacji.

  • Odgrywa scenkę, w której przekonuje inną osobę do swoich argumentów.

  • Klasyfikuje przykłady praw i obowiązków do odpowiednich kategorii.

  • Pisze list do dorosłych, w którym prosi ich o przestrzeganie wybranego prawa dziecka.

  • Opracowuje listę obowiązków domowych, które może wykonywać dziecko w jego wieku.

  • Wyjaśnia słowa Janusza Korczaka: „Kiedy śmieje się dziecko – śmieje się cały świat”.

  • Rysuje plakat odnoszący się do słów Janusza Korczaka: „Kiedy śmieje się dziecko – śmieje się cały świat”.

  • Opowiada o konsekwencjach niewypełniania obowiązków.

  • Wyjaśnia znaczenie słów: „Nie ma dzieci – są ludzie”.

  • Wyjaśnia cel ustanowienia Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka.

  • Ocenia postępowanie innych ludzi, odwołując się w ocenie do materii praw dziecka.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje obywatelskie.