Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Funkcje sortowania dostępne w różnych językach programowania
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zbadasz działanie funkcji sortujących dostępnych w bibliotekach standardowych języków C++, Java oraz Python.
Rozwiążesz ćwiczenia interaktywne, w których wykorzystasz swoją wiedzę dotyczącą funkcji sortujących dostępnych w bibliotekach standardowych języków C++, Java oraz Python.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Funkcje sortowania dostępne w różnych językach programowania”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Wraz z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Uczniowie w parach przygotowują pytania do tematu. W parach wykonują ćwiczenia znajdujące się w sekcji.
Pary łączą się w czwórki. Następnie nauczyciel losuje kolejne pytania i chętną lub wybraną czwórkę prosi o odpowiedź. W razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie w parach zapoznają się z treścią prezentacji i wykonują polecenie nr 2.
Uczniowie na forum klasy dyskutują o rozwiązaniu polecenia nr 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Ćwiczenie umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1–9. Następnie w parach porównują swoje odpowiedzi. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania lub wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać do powtórzenia materiału.