Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Marcin Maćkiewicz
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstały pokłady kopalin organicznych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia kopaliny organiczne;
określa skład ropy naftowej i gazu ziemnego;
wymienia procesy zachodzące podczas powstawania kopalin organicznych;
przedstawia genezę ropy naftowej i gazu ziemnego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to są kopaliny organiczne? Jakie kopaliny skrywa Ziemia?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie podają skład pierwiastkowy kopalin.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film o powstaniu kopalin organicznych.
Analiza treści w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – węgle kopalne;
II grupa – ropa naftowa;
III grupa – gaz ziemny. Po czym rozdaje arkusze papieru A2 i mazaki. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: Z czego powstały kopaliny organiczne oraz jakie warunki towarzyszyły ich powstawaniu? Jakimi właściwościami charakteryzują się dane kopaliny? Uczniowie w opracowaniu odpowiedzi wykorzystują również informacje pozyskane z filmu. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po minionym czasie, liderzy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Podczas prezentacji uczniowie z pozostałych grup mogą nawzajem zadawać sobie pytania. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jak można podzielić kopaliny organiczne? Jakie wyróżniamy rodzaje węgli kopalnych? Jaki jest skład ropy naftowej? Jaki jest główny składnik gazu ziemnego? Które z kopalin, wg jednej z hipotez, mogły powstać z węglików metali?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że ...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak można podzielić kopaliny organiczne?
Jakie wyróżniamy rodzaje węgli kopalnych?
Jaki jest skład ropy naftowej?
Jaki jest główny składnik gazu ziemnego?
Które z kopalin, wg jednej z hipotez, mogły powstać z węglików metali?
Arkusze papieru A2, mazaki, glutaki.