Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak, Marcin Maćkiewicz

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstały pokłady kopalin organicznych?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia kopaliny organiczne;

  • określa skład ropy naftowej i gazu ziemnego;

  • wymienia procesy zachodzące podczas powstawania kopalin organicznych;

  • przedstawia genezę ropy naftowej i gazu ziemnego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film samouczek;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to są kopaliny organiczne? Jakie kopaliny skrywa Ziemia?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie podają skład pierwiastkowy kopalin.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film o powstaniu kopalin organicznych.

  2. Analiza treści w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiale. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:

  • I grupa – węgle kopalne;

  • II grupa – ropa naftowa;

  • III grupa – gaz ziemny. Po czym rozdaje arkusze papieru A2 i mazaki. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: Z czego powstały kopaliny organiczne oraz jakie warunki towarzyszyły ich powstawaniu? Jakimi właściwościami charakteryzują się dane kopaliny? Uczniowie w opracowaniu odpowiedzi wykorzystują również informacje pozyskane z filmu. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po minionym czasie, liderzy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Podczas prezentacji uczniowie z pozostałych grup mogą nawzajem zadawać sobie pytania. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.

  1. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jak można podzielić kopaliny organiczne? Jakie wyróżniamy rodzaje węgli kopalnych? Jaki jest skład ropy naftowej? Jaki jest główny składnik gazu ziemnego? Które z kopalin, wg jednej z hipotez, mogły powstać z węglików metali?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że ...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak można podzielić kopaliny organiczne?

  • Jakie wyróżniamy rodzaje węgli kopalnych?

  • Jaki jest skład ropy naftowej?

  • Jaki jest główny składnik gazu ziemnego?

  • Które z kopalin, wg jednej z hipotez, mogły powstać z węglików metali?

  1. Arkusze papieru A2, mazaki, glutaki.