Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Porównanie algorytmów sortowania
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Podsumujesz informacje dotyczące cech charakterystycznych wybranych algorytmów sortowania.
Porównasz dotychczas poznane algorytmy sortowania pod względem złożoności obliczeniowej czasowej i pamięciowej.
Wykonasz ćwiczenia sprawdzające twoją wiedzę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przebieg lekcji
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Porównanie algorytmów sortowania”.
Uczniowie w grupach przygotowują krótkie prezentacje dotyczące wybranych omówionych algorytmów sortowania. Dodatkowo grupy przygotować mają po 10 pytań dotyczących ich algorytmu sortowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Przedstawiciele grup prezentują przygotowanie przez grupy wystąpienia.
Następnie nauczyciel zbiera od grup kartki z pytaniami.
Uczniowie siadają w grupach, w których pracowali.
Nauczyciel losuje kolejne pytania. Grupy zapisują odpowiedzi. Pierwsza grupa, która zapisze odpowiedź, zgłasza się. Jeśli podała prawidłową odpowiedź, zdobywa 3 punkty. Kolejne grupy, które udzieliły poprawnej odpowiedzi, zdobywają po 1 punkcie.
Praca z tekstem. Po wyłonieniu zwycięskiego zespołu uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i skrótowym podsumowaniem cech algorytmów sortowania. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Symulacja interaktywna” i wykonują polecenie nr 1.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenia nr 2–3 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.