Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Как написа́ть сопроводи́тельное письмо́ / Jak napisać list motywacyjny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwali słownictwo przydatne do napisania listu motywacyjnego;

  • udzieli rady na temat listu motywacyjnego;

  • napisze list motywacyjny.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • rozwiązuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawia.

Strategie uczenia się:

  • pamięciowe: wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, zapamiętywanie przez działanie;

  • kognitywne: czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych informacji, łączenie zdań ze sobą;

  • kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • społeczne: współpraca z innymi osobami, zadawanie pytań.

Metody i techniki nauczania:

Metody:

  • metoda podająca;

  • metoda praktyczna:

  • metoda programowa.

Techniki:

  • praca z tekstem źródłowym;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • techniki multimedialne;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • tablica multimedialna lub projektor;

  • telefon z dostępem do internetu;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (mapa pojęć);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Przywitanie. Rozpoczynając lekcję, nauczyciel zachęca uczniów do aktywnego udziału w dyskusji i prosi o odpowiedzi na pytania: Czy tworzyliście już list motywacyjny? Czy macie doświadczenie w szukaniu pracy? Czy pracowaliście już gdzieś, np. podczas ferii bądź wakacji?

  • Po wysłuchaniu i podsumowaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia ciekawostkę z wprowadzenia do e‑materiału, a następnie podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. Następnie wykonują ćwiczenia samodzielnie lub w parach. Materiał można utrwalać ustnie poprzez grę zespołową. Uczniowie są podzieleni na drużyny i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego, jakie umiejętności są warte podkreślenia w liście motywacyjnym. Drużyny dyskutują i wybierają poprawne odpowiedzi. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują punkty, a zwycięska drużyna może zostać nagrodzona. Drugie ćwiczenie polega na wypowiadaniu przez uczniów (np. w parach) zdań użytych w ćwiczeniu. Jeśli zdanie jest prawdziwe, druga osoba je powtarza. Jeśli jest fałszywe, druga osoba koryguje je i dodaje negację.

  • Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, szukają przykładów różnych listów motywacyjnych. Zapoznają się z ich budową, sposobem pisania i treścią. Po zapoznaniu się z listami motywacyjnymi nauczyciel prosi uczniów, aby parami lub w grupach czteroosobowych przygotowali odpowiedzi na pytania:

  1. Jak powinien wyglądać list motywacyjny?

  2. Co powinien zawierać list motywacyjny, jaką treść?

  3. Jaki ma być styl listu motywacyjnego, jakie zwroty grzecznościowe?

  4. Jakich błędów należy unikać przy pisaniu listu motywacyjnego?

  • Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i wykonują kolejno towarzyszące temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i prosi każdą z nich o wykonanie dwóch wybranych zadań, a następnie zaprezentowanie rozwiązania przez przedstawicieli grup na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w pary. Każda dwójka ma za zadanie przygotować krzyżówkę będącą podsumowaniem tego, czego uczniowie nauczyli się podczas zajęć. Należy pamiętać, aby w krzyżówce pojawiły się tylko rzeczowniki. Następnie uczniowie wymieniają się krzyżówkami z inną dwójką i rozwiązują zadanie przygotowane przez tę parę. Trzy pary, które jako pierwsze rozwiążą krzyżówkę, zgłaszają się do nauczyciela. Prowadzący zajęcia weryfikuje poprawność wykonania zadania i jeśli uczniowie nie popełnili błędów, nagradza ich plusami. Ewentualne błędy są wyjaśniane wspólnie z uczniami.

Faza podsumowująca:

  • Prowadzący zadaje pytania:

  1. Co to jest list motywacyjny?

  2. Do czego służy list motywacyjny?

  • Uczniowie odpowiadają na pytania prowadzącego.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczycielowi sprawdza prace w oparciu o wewnętrzne zasady oceniania obowiązujące w szkole. Ocena może uwzględniać następujące kryteria: zgodność z tematem, wykorzystana leksyka, poprawność językowa. Jeśli liczba popełnionych usterek w pracach będzie znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o przepisanie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • W trakcie lekcji uczniowie mogą zapoznać się z mapą pojęć, wypisać podstawowe elementy listu motywacyjnego w formie notatki utrwalającej.

  • Po lekcji uczniowie, korzystając ze zgromadzonego w multimedium słownictwa, przygotowują prezentację na temat: Jak napisać list motywacyjny. Wszystkie prezentacje mogą zostać udostępnione pozostałym uczniom na platformie szkolnej lub na portalu społecznościowym na zasadzie konkursu na najciekawszy projekt. O zwycięstwie może zadecydować liczba przyznanych przez uczniów polubień.