Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Как написа́ть сопроводи́тельное письмо́ / Jak napisać list motywacyjny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
utrwali słownictwo przydatne do napisania listu motywacyjnego;
udzieli rady na temat listu motywacyjnego;
napisze list motywacyjny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
rozwiązuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
sam decyduje, jakie informacje przedstawia.
Strategie uczenia się:
pamięciowe: wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, zapamiętywanie przez działanie;
kognitywne: czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych informacji, łączenie zdań ze sobą;
kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;
społeczne: współpraca z innymi osobami, zadawanie pytań.
Metody i techniki nauczania:
Metody:
metoda podająca;
metoda praktyczna:
metoda programowa.
Techniki:
praca z tekstem źródłowym;
ćwiczenia przedmiotowe;
techniki multimedialne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
tablica multimedialna lub projektor;
telefon z dostępem do internetu;
tekst źródłowy;
multimedium (mapa pojęć);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Przywitanie. Rozpoczynając lekcję, nauczyciel zachęca uczniów do aktywnego udziału w dyskusji i prosi o odpowiedzi na pytania: Czy tworzyliście już list motywacyjny? Czy macie doświadczenie w szukaniu pracy? Czy pracowaliście już gdzieś, np. podczas ferii bądź wakacji?
Po wysłuchaniu i podsumowaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia ciekawostkę z wprowadzenia do e‑materiału, a następnie podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. Następnie wykonują ćwiczenia samodzielnie lub w parach. Materiał można utrwalać ustnie poprzez grę zespołową. Uczniowie są podzieleni na drużyny i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego, jakie umiejętności są warte podkreślenia w liście motywacyjnym. Drużyny dyskutują i wybierają poprawne odpowiedzi. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują punkty, a zwycięska drużyna może zostać nagrodzona. Drugie ćwiczenie polega na wypowiadaniu przez uczniów (np. w parach) zdań użytych w ćwiczeniu. Jeśli zdanie jest prawdziwe, druga osoba je powtarza. Jeśli jest fałszywe, druga osoba koryguje je i dodaje negację.
Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, szukają przykładów różnych listów motywacyjnych. Zapoznają się z ich budową, sposobem pisania i treścią. Po zapoznaniu się z listami motywacyjnymi nauczyciel prosi uczniów, aby parami lub w grupach czteroosobowych przygotowali odpowiedzi na pytania:
Jak powinien wyglądać list motywacyjny?
Co powinien zawierać list motywacyjny, jaką treść?
Jaki ma być styl listu motywacyjnego, jakie zwroty grzecznościowe?
Jakich błędów należy unikać przy pisaniu listu motywacyjnego?
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć i wykonują kolejno towarzyszące temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i prosi każdą z nich o wykonanie dwóch wybranych zadań, a następnie zaprezentowanie rozwiązania przez przedstawicieli grup na forum klasy.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w pary. Każda dwójka ma za zadanie przygotować krzyżówkę będącą podsumowaniem tego, czego uczniowie nauczyli się podczas zajęć. Należy pamiętać, aby w krzyżówce pojawiły się tylko rzeczowniki. Następnie uczniowie wymieniają się krzyżówkami z inną dwójką i rozwiązują zadanie przygotowane przez tę parę. Trzy pary, które jako pierwsze rozwiążą krzyżówkę, zgłaszają się do nauczyciela. Prowadzący zajęcia weryfikuje poprawność wykonania zadania i jeśli uczniowie nie popełnili błędów, nagradza ich plusami. Ewentualne błędy są wyjaśniane wspólnie z uczniami.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zadaje pytania:
Co to jest list motywacyjny?
Do czego służy list motywacyjny?
Uczniowie odpowiadają na pytania prowadzącego.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczycielowi sprawdza prace w oparciu o wewnętrzne zasady oceniania obowiązujące w szkole. Ocena może uwzględniać następujące kryteria: zgodność z tematem, wykorzystana leksyka, poprawność językowa. Jeśli liczba popełnionych usterek w pracach będzie znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o przepisanie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
W trakcie lekcji uczniowie mogą zapoznać się z mapą pojęć, wypisać podstawowe elementy listu motywacyjnego w formie notatki utrwalającej.
Po lekcji uczniowie, korzystając ze zgromadzonego w multimedium słownictwa, przygotowują prezentację na temat: Jak napisać list motywacyjny. Wszystkie prezentacje mogą zostać udostępnione pozostałym uczniom na platformie szkolnej lub na portalu społecznościowym na zasadzie konkursu na najciekawszy projekt. O zwycięstwie może zadecydować liczba przyznanych przez uczniów polubień.