Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wielki smog londyński
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
wykazuje na przykładzie wybranych miejscowości wpływ działalności człowieka na powstawanie smogu typu londyńskiego i fotochemicznego oraz na podstawie dostępnych źródeł podaje przyczyny i proponuje sposoby zapobiegania powstawaniu tego zjawiska.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest smog, dlaczego występuje głównie w miastach i jakie zagrożenia są z nim związane;
poznaje historię wielkiego londyńskiego smogu;
omawia skutki wielkiego londyńskiego smogu;
okresla, jakie działania mogły być podjęte w celu ograniczenia katastrofy.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach/grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusze papieru A0/A1, pisaki, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Materiały Polskiego Alarmu Smogowego (dostęp 23.02.2021).
Materiały edukacyjne dotyczące smogu (dostęp 23.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie, czym jest smog i w jakich warunkach powstaje – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania: zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego o wielkim smogu londyńskim w 1952 roku, przeanalizowanie danych meteorologicznych, a następnie określenie związków przyczynowo‑skutkowych między strukturą zanieczyszczeń powietrza, warunkami przyrodniczymi a występowaniem smogu.
Wyświetlenie filmu edukacyjnego na ekranie (alternatywnie, jeśli możliwości na to pozwalają, uczniowie korzystają z multimediów na tabletach, komputerach); w czasie projekcji uczniowie notują sekwencję najważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce podczas wielkiego smogu londyńskiego i przedstawiają je na osi czasu.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Kilkuminutowa dyskusja w grupach służąca określeniu związków przyczynowo‑skutkowych między warunkami pogodowymi w Londynie na przełomie listopada i grudnia 1952 roku a występowaniem zanieczyszczeń powietrza prowadzących w konsekwencji do katastrofalnego w skutkach zjawiska smogu; podczas pracy uczniowie wykorzystują informacje z grafiki interaktywnej, interpretują przebieg parametrów meteorologicznych, opisują przebieg procesów powstawania smogu i ich zmiany w czasie.
Przygotowanie w grupach schematu graficznego prezentującego związki przyczynowo‑skutkowe z zachowaniem chronologicznej sekwencji zjawisk.
Prezentacja przy tablicy schematów opracowanych przez poszczególne grupy; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest twórcze wykorzystanie informacji zdobytych w czasie projekcji filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej oraz określenie najważniejszych związków przyczynowo‑skutkowych prowadzących do powstania wielkiego smogu londyńskiego.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poznanej na lekcji.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: „W jaki sposób można było przeciwdziałać skutkom Wielkiego Londyńskiego Smogu?”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafiki z e‑materiału mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego zagrożeń i ochrony środowiska. Mogą być także przedstawiane podczas innych lekcji dotyczących problemów zanieczyszczenia atmosfery. Treści przedstawione w czasie lekcji mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat zagrożeń środowiska i potrzeb jego ochrony.