Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Cykl rozrodczy kobiet

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
4) przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
o) przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz cykl rozrodczy kobiet.

  • Wykażesz zależność między stężeniem hormonów a cyklem menstruacyjnym i jajnikowym.

  • Wyjaśnisz różnicę pomiędzy rują a cyklem rozrodczym kobiet.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • praca z filmem;

  • gra dydaktyczna;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca grupowa;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu

  • magnesy;

  • arkusze papieru A3, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc: „Ssaki łożyskowe, tak jak człowiek, rozmnażają się płciowo, a ich cykle rozrodcze są cykliczne. Czym zatem różni się ruja od cyklu rozrodczego kobiet?”. Uczniowie odpowiadają na podstawie tekstu, z którym zapoznali się przed lekcją.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla fragment filmu (0:00–7:42), w którym zostały omówione zagadnienia: „Jak przebiega cykl rozrodczy u kobiet?” oraz „Na czym polega zależność między stężeniem hormonów a cyklem menstruacyjnym i jajnikowym?”. Następnie każda grupa dostaje arkusz papieru i markery, za pomocą których mają wykonać mapę myśli porządkującą informacje na temat cyklu rozrodczego kobiet (uwzględniającą fazy składające się na cykl rozrodczy u kobiet oraz uczestniczące w nim hormony). Uczniowie powinni uwzględnić fazy cyklu rozrodczego wraz z ich charakterystyką oraz rolę hormonów w cyklu rozrodczym. Po określonym przez nauczyciela czasie liderzy grup prezentują wyniki pracy.

  2. Nauczyciel podsumowuje wykonane zadanie, podkreśla, jakich elementów zabrakło w stworzonych przez uczniów mapach myśli, oraz zwraca uwagę na szczególnie istotne hasła.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8, dotyczące wpływu hormonów na cykl rozrodczy u kobiet. Następnie porównują rozwiązania z osobą z pary. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w wyświetlonym wcześniej  fragmencie filmu układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Film może zostać wykorzystany w fazie podsumowującej lekcji.