Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.7.1
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Auf dem Wochenmarkt/Na targu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności informowania na temat cen i miar produktów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy produktów spożywczych, które można kupić na targu;
stworzy listę zakupów;
sformułuje pytania o cenę i wagę produktów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne, drama;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…”, a następnie prowadzi krótką rozmowę na temat robienia zakupów na targu. Uczniowie podają produkty, które można tam kupić.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują listę zakupów, starając się zrozumieć jej treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku. Aby sprawdzić rozumienie tekstu czytanego, uczniowie wykonują Übung 1 i 2 w części Przeczytaj.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na sposób tworzenia cen. Uczniowie zapoznają się z Tipp zur Grammatik i poznają zasady tworzenia cen w języku niemieckim.
Aby utrwalić nazwy produktów, które można kupić na targu oraz sposób podawania cen produktów, uczniowie wykonują Übung 1‑4 z części Mapa pojęć.
Uczniowie wykonują w parach Aufgabe 4, 5, 6 i 7 z części Sprawdź się. Ćwiczenia umożliwiają przygotowanie się do odegrania scenek „Na targu”.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Najpierw ćwiczą rozmowy symulujące zakupy na targu, a następnie prezentują je na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się oraz wybrane ćwiczenia utrwalające słownictwo, np. Aufgabe 1‑4 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: nauczyciel może objaśnić uczniom zasady podawania cen w języku niemieckim;
w trakcie lekcji: uczniowie pracują w parach, stają się dzięki temu źródłem wzajemnej wiedzy i wsparcia;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0