Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Metody przewidywania trzęsień ziemi i ich znaczenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Zakres rozszerzony
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań ograniczających ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia metody przewidywania trzęsień ziemi,
ocenia skuteczność metod przewidywania trzęsień ziemi,
omawia znaczenie przewidywania trzęsień ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – uczniowie wyjaśniają, czym są trzęsienia ziemi, jakie są ich skutki. Nauczyciel zwraca uwagę na znaczenie przewidywania trzęsień ziemi w kontekście zapobiegania ich skutkom.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Omówienie/przypomnienie najważniejszych wiadomości dotyczących trzęsień ziemi – jak powstają, jaki jest ich przebieg, pomiar siły trzęsień ziemi, ich skutki.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Zadaniem uczniów jest omówienie skuteczności poszczególnych metod przewidywania trzęsień ziemi. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.
Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy. Podczas wspólnej dyskusji uczniowie oceniają poszczególne metody pod względem ich znaczenia, skuteczności i łatwości wprowadzenia w życie. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.
Następnie, nadal pracując w grupach, uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują polecenie 2. zawarte w tej części e‑materiału. Wskazani przez nauczyciela uczniowie lub ochotnicy prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, określ możliwość wystąpienia trzęsienia ziemi w 3 wybranych przez Ciebie regionach na świecie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas innych zajęć dotyczących geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 3).