Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Metody przewidywania trzęsień ziemi i ich znaczenie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Zakres rozszerzony

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań ograniczających ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia metody przewidywania trzęsień ziemi,

  • ocenia skuteczność metod przewidywania trzęsień ziemi,

  • omawia znaczenie przewidywania trzęsień ziemi.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – uczniowie wyjaśniają, czym są trzęsienia ziemi, jakie są ich skutki. Nauczyciel zwraca uwagę na znaczenie przewidywania trzęsień ziemi w kontekście zapobiegania ich skutkom.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Omówienie/przypomnienie najważniejszych wiadomości dotyczących trzęsień ziemi – jak powstają, jaki jest ich przebieg, pomiar siły trzęsień ziemi, ich skutki.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Zadaniem uczniów jest omówienie skuteczności poszczególnych metod przewidywania trzęsień ziemi. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji.

  • Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy. Podczas wspólnej dyskusji uczniowie oceniają poszczególne metody pod względem ich znaczenia, skuteczności i łatwości wprowadzenia w życie. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.

  • Następnie, nadal pracując w grupach, uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują polecenie 2. zawarte w tej części e‑materiału. Wskazani przez nauczyciela uczniowie lub ochotnicy prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  • Podsumowanie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, określ możliwość wystąpienia trzęsienia ziemi w 3 wybranych przez Ciebie regionach na świecie. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas innych zajęć dotyczących geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 3).