Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kredyt – krwioobieg gospodarki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie kredytu;
analizuje sposoby udzielania kredytów na przestrzeni dziejów;
ocenia znaczenie kredytu dla gospodarki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
mapa myśli;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie ustalają definicję terminu „kredyt”. Robią to metodą kuli śnieżnej: najpierw ustalają definicję w parach, potem pary łączą się w czwórki pracujące dalej nad definicją itd. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Na tej podstawie porównują kredyty dawne i współczesne. Szukają ich cech wspólnych oraz porównują kredyt z pożyczką. Na koniec wykonują mapę myśli związaną z tematem rozmowy.
2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5‑8. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par. Nauczyciel nadzoruje poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
4. Klasa dzieli się na 2 grupy, które przygotowują się do debaty „za i przeciw” na temat: „Czy kredyt jest koniecznością w gospodarce wolnorynkowej?”. Jedna grupa przygotowuje argumenty za tą tezą, druga przeciwko niej.
5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Wybrane/chętne osoby dokańczają zdanie „Kredyt jest jak…, ponieważ…”.
2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Frédéric Bastiat, Co widać i czego nie widać, Warszawa 2005.
Zbigniew Dobosiewicz, Kredyty i gwarancje bankowe, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.