Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Kredyt – krwioobieg gospodarki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie kredytu;

  • analizuje sposoby udzielania kredytów na przestrzeni dziejów;

  • ocenia znaczenie kredytu dla gospodarki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli;

  • debata „za i przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie ustalają definicję terminu „kredyt”. Robią to metodą kuli śnieżnej: najpierw ustalają definicję w parach, potem pary łączą się w czwórki pracujące dalej nad definicją itd. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Na tej podstawie porównują kredyty dawne i współczesne. Szukają ich cech wspólnych oraz porównują kredyt z pożyczką. Na koniec wykonują mapę myśli związaną z tematem rozmowy.

2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5‑8. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par. Nauczyciel nadzoruje poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

4. Klasa dzieli się na 2 grupy, które przygotowują się do debaty „za i przeciw” na temat: „Czy kredyt jest koniecznością w gospodarce wolnorynkowej?”. Jedna grupa przygotowuje argumenty za tą tezą, druga przeciwko niej.

5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Wybrane/chętne osoby dokańczają zdanie „Kredyt jest jak…, ponieważ…”.

2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Frédéric Bastiat, Co widać i czego nie widać, Warszawa 2005.

Zbigniew Dobosiewicz, Kredyty i gwarancje bankowe, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.