Autorka e‑materiału: Agnieszka Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Travel on Your Own or with Friends? / Podróżować samemu czy z przyjaciółmi?

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8., II.4, III.4, V.4, V.9, V.12, VII.4, VII.5, VII.7, VIII.3, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu podróżowania.

  2. Uczeń umie opisać własne preferencje dotyczące podróżowania solo lub z przyjaciółmi.

  3. Uczeń potrafi opisać zdjęcie przedstawiające ekstremalną podróż koleją, która wymaga wyjścia ze strefy komfortu.

  4. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym zaprasza przyjaciół do wspólnej podróży po Europie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat podróżowania.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat stylów podróżowania oraz ich dobrych i złych stron.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel mówi: The picture shows a group of friends travelling together and a solo traveller? Why do you think this person has chosen to travel alone? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie uczniowie w parach interpretują przysłowia i wskazują na jedno, które najbardziej do nich przemawia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z pierwszym akapitem tekstu Solo or Let’s Go? i w parach tworzą listę wad i zalet podróżowania w grupie i w pojedynkę. Sugestie prezentują na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Solo or Let’s Go? i porównują, czy któraś z ich propozycji (pkt 1) pojawiła się w tekście. Cytują kilka wymienionych w tekście zalet i wad podróżowania solo i w grupie.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst Solo or Let’s Go? i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 3 (Przeczytaj). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj).

  6. Uczniowie zaznaczają w tekście przydatne wyrażenia związane z tematem lekcji, zwracając szczególną uwagę na kolokacje: czasownik + rzeczownik oraz przymiotnik + rzeczownik.

  7. W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie skrótu FICUS. Następnie uczniowie wykonują Exercise 1 (Animacja). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują Exercise 23 (Animacja).

  9. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Animacja). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, przygotowują listę wyrażeń obejmującą wcześniejsze etapy materiału. Listę wykorzystają do opisu zdjęcia w Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are planning to go on a tour of Europe with a group of friends. Write an email to them (100–150 words) and:

  • invite your friends to join you;

  • explain what your plans are;

  • give details about planned means of transport and accommodation;

  • ask your friends to inform you about their decision.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w oparciu o animację z e‑materiału, uczniowie przygotowują krzyżówkę z ośmioma wyrazami związanymi z tematem lekcji. Polecenie: Study the animation again. Create a crossword containing eight words connected with travelling used in the animation. Write eight definitions and create eight crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.