Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Alfabet Morse'a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz tabelę kodów Morse'a oraz dokonasz jej analizy.
Dowiesz się, w jaki sposób kodować słowa i zdania za pomocą alfabetu Morse'a.
Sprawdzisz swoją umiejętność korzystania z drzewa kodowań alfabetu Morse'a.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Alfabet Morse'a”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Odnosząc się do przykładu 1 w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie samodzielnie kodują wybrany przez siebie wyraz. Wynikiem swojej pracy dzielą się z koleżanką lub kolegą, których zadaniem jest odkodowanie wyrazu.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią multimedium, a następnie w parach wykonują zamieszczone w tej sekcji polecenie.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
W ramach uatrakcyjnienia zajęć nauczyciel może zaproponować uczniom przeprowadzenie zawodów. Nauczyciel proponuje, by to uczniowie zajęli się jego organizacją. Dzieli klasę na grupy, te mają porozumieć się w sprawie tego, która grupa czym się zajmuje. Wskazówki co do zadań grup: przygotowanie regulaminu, wyłonienie jury, ustalenie sposobu awansowania w turnieju, haseł, punktacji etc. Alternatywnie uczniowie dobierają się w pary. Jedna osoba jest odpowiedzialna za nadawanie komunikatu, druga – za odbieranie go. W razie potrzeby nauczyciel może podzielić klasę na trójki – trzecia osoba ma za zadanie przekazywać nadawcy poprawne kody (np. pokazywać na kartce papieru). Nauczyciel przygotowuje komunikaty do zakodowania – mogą być to numery PESEL, adresy etc. Zawody można przeprowadzić w formie turniejowej, tak by na każdym etapie kodowane były inne zestawy informacji, a para z najgorszym czasem odpadałaby.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Alfabet Morse'a”).
Uczniowie wykonują zadanie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Animacja”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.