Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.4.4
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ohne Fleiß kein Preis! / Bez pracy nie ma kołaczy!
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania na temat zawodów i miejsc pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśni, jakie czynności wykonują przedstawiciele różnych zawodów;
opowie, gdzie pracują przedstawiciele poszczególnych zawodów;
nazwie żeńskie formy zawodów.
Cele motywacyjne:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, tj. robienie streszczeń i notatek,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem na to, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o zanotowanie znanych im nazw zawodów i miejsc pracy (w parach). Nauczyciel sprawdza, czy słowa są poprawnie zapisane. Następnie każda para otrzymuje pustą planszę do gry w bingo i nanosi na nią swoje propozycje. Następuje rozpoczęcie globalnego zapoznania się z e‑materiałem. Jeżeli uczniowie zauważą w e‑materiale słówko ze swojej planszy, zaznaczają je krzyżykiem. Wygrywa para, która odnalazła na planszy bingo najwięcej słówek z e‑materiału.
b) Faza realizacyjna:
Podczas tej lekcji można zaproponować uczniom dwie aktywności do wyboru (Binnendifferenzierung).
Opcja 1: Uczniowie losują zdjęcia dotyczące zawodów. Mogą być to zdjęcia z Aufgabe 2, 6, 7 i 8.
Uczniowie pracują w grupach 3‑osobowych. Wspólnie czytają tekst z części Przeczytaj oraz słuchają pliku audio i rozwiązują Übung 1‑3 z tych części oraz Aufgabe 1‑6 z części Sprawdź się. Podczas pracy nad tekstami wypisują informacje na temat zawodów, których zdjęcia wylosowali. Zdjęcie zostaje przyklejone na plakacie (najlepiej w rozmiarze A3), tam też uczniowie dopisują informacje na temat zawodu, które znaleźli w tekstach i ćwiczeniach w tej lekcji. Mogą je uzupełnić informacjami na temat tych zawodów znalezionymi w Internecie.
Opcja 2: Uczniowie pracują w parach. Wspólnie opracowują tekst z części Przeczytaj, słuchają pliku audio oraz rozwiązują Übung 1‑3 z tych części oraz Aufgabe 1‑6 z części Sprawdź się. Po utrwaleniu słownictwa i struktur wracają do pliku audio i w parach przygotowują podobną rozmowę na temat zawodów wykonywanych przez członków ich rodzin.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują na forum informacje, które zebrali na temat wybranego zawodu.
LUB: Uczniowie prezentują dialogi na temat zawodów wykonywanych przez członków ich rodzin.
W ramach ewaluacji uczniowie otrzymują małe karteczki w kolorze zielonym i czerwonym. Na zielonych zapisują to, co było dla nich w dzisiejszej lekcji łatwe, przyjemne, a na czerwonych to, co było nowe, trudne i wymaga dalszych ćwiczeń. Zielone karteczki zawieszane są po lewej stronie tablicy, czerwone po prawej. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje wyniki tej ankiety i uwzględnia informacje z czerwonych kartek przy planowaniu kolejnych zajęć.
Praca domowa:
Do wyboru:
Aby lepiej utrwalić nowe słownictwo i struktury, nauczyciel może polecić pisemne wykonanie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Osoby chętne mogą przygotować plakat/prezentację na temat zawodów wykonywanych w ich rodzinie, wzorując się przy tym na plakatach wykonanych podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową; rozmowa nastolatków może być inspiracją dla uczniów do stworzenia podobnego dialogu na temat zawodów w rodzinie.
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0