Numer e‑materiału: 2.7.4.4

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ohne Fleiß kein Preis! / Bez pracy nie ma kołaczy!

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa VII, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania na temat zawodów i miejsc pracy.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wyjaśni, jakie czynności wykonują przedstawiciele różnych zawodów;

  • opowie, gdzie pracują przedstawiciele poszczególnych zawodów;

  • nazwie żeńskie formy zawodów.

Cele motywacyjne:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, tj. robienie streszczeń i notatek,

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: opis, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem na to, że proces ten ma miejsce – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zanotowanie znanych im nazw zawodów i miejsc pracy (w parach). Nauczyciel sprawdza, czy słowa są poprawnie zapisane. Następnie każda para otrzymuje pustą planszę do gry w bingo i nanosi na nią swoje propozycje. Następuje rozpoczęcie globalnego zapoznania się z e‑materiałem. Jeżeli uczniowie zauważą w e‑materiale słówko ze swojej planszy, zaznaczają je krzyżykiem. Wygrywa para, która odnalazła na planszy bingo najwięcej słówek z e‑materiału.

b) Faza realizacyjna:

  • Podczas tej lekcji można zaproponować uczniom dwie aktywności do wyboru (Binnendifferenzierung).

  • Opcja 1: Uczniowie losują zdjęcia dotyczące zawodów. Mogą być to zdjęcia z Aufgabe 2, 6, 7 i 8.

  • Uczniowie pracują w grupach 3‑osobowych. Wspólnie czytają tekst z części Przeczytaj oraz słuchają pliku audio i rozwiązują Übung 1‑3 z tych części oraz Aufgabe 1‑6 z części Sprawdź się. Podczas pracy nad tekstami wypisują informacje na temat zawodów, których zdjęcia wylosowali. Zdjęcie zostaje przyklejone na plakacie (najlepiej w rozmiarze A3), tam też uczniowie dopisują informacje na temat zawodu, które znaleźli w tekstach i ćwiczeniach w tej lekcji. Mogą je uzupełnić informacjami na temat tych zawodów znalezionymi w Internecie.

  • Opcja 2: Uczniowie pracują w parach. Wspólnie opracowują tekst z części Przeczytaj, słuchają pliku audio oraz rozwiązują Übung 1‑3 z tych części oraz Aufgabe 1‑6 z części Sprawdź się. Po utrwaleniu słownictwa i struktur wracają do pliku audio i w parach przygotowują podobną rozmowę na temat zawodów wykonywanych przez członków ich rodzin.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie prezentują na forum informacje, które zebrali na temat wybranego zawodu.

  • LUB: Uczniowie prezentują dialogi na temat zawodów wykonywanych przez członków ich rodzin.

  • W ramach ewaluacji uczniowie otrzymują małe karteczki w kolorze zielonym i czerwonym. Na zielonych zapisują to, co było dla nich w dzisiejszej lekcji łatwe, przyjemne, a na czerwonych to, co było nowe, trudne i wymaga dalszych ćwiczeń. Zielone karteczki zawieszane są po lewej stronie tablicy, czerwone po prawej. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje wyniki tej ankiety i uwzględnia informacje z czerwonych kartek przy planowaniu kolejnych zajęć.

Praca domowa:

Do wyboru:

  • Aby lepiej utrwalić nowe słownictwo i struktury, nauczyciel może polecić pisemne wykonanie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

  • Osoby chętne mogą przygotować plakat/prezentację na temat zawodów wykonywanych w ich rodzinie, wzorując się przy tym na plakatach wykonanych podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną wymową; rozmowa nastolatków może być inspiracją dla uczniów do stworzenia podobnego dialogu na temat zawodów w rodzinie.

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec