Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Media społecznościowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne);

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

19) wykazuje rolę mediów społecznościowych w życiu politycznym we współczesnym świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są media społecznościowe;

  • analizuje dane liczbowe dotyczące mediów społecznościowych;

  • charakteryzuje typy mediów społecznościowych i wskazuje ich przykłady.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • śniegowa kula;

  • debata oksfordzka;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Podział na dwie grupy. Zespół pierwszy przygotowuje listę zalet mediów społecznościowych, a drugi – listę wad.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”, aby aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Media społecznościowe” i celów zajęć.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia media społecznościowe. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Ankieta. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie sondażowe (Badanie 1 w sekcji „Przeczytaj”). Wyniki wyświetlane są na tablicy interaktywnej. Następuje dyskusja na temat tego, jak uczniowie wypadają na tle średniej.

  2. Praca z symulacją interaktywną. Po zapoznaniu się z danymi uczniowie w grupach 4‑osobowych wykonują polecenie 2. w sekcji „Przeczytaj”. Prezentują swoje spostrzeżenia na forum i dyskutują.

  3. Mapa myśli – indywidualne wykonanie polecenia 1. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązań na forum.

  4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  5. Debata oksfordzka: „Zalety i wady mediów społecznościowych”. Grupy pierwsza i druga gromadzą argumenty przygotowane przed zajęciami i wybierają swoich reprezentantów do strony propozycji i opozycji. Pozostali uczniowie stanowią publiczność. Następuje też wybór marszałka i sekretarza.

  6. Podczas debaty przedstawiciele obu stron przedstawiają na zmianę swoje argumenty. Marszałek i sekretarz czuwają nad prawidłowym przebiegiem debaty. Publiczność może zadawać stronom pytania.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne lub wybrane osoby podsumowują debatę.

  2. Uczniowie przez podniesienie rąk głosują, która strona ich przekonała.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Fundacja Dbam o Mój Zasięg, Materiały edukacyjne, dbamomojzasieg.pl.

  • Fundacja Nowoczesna Polska, Edukacja medialna, edukacjamedialna.edu.pl.

  • Anna Borkowska, Marta Witkowska, Media społecznościowe w szkole, akademia.nask.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.