Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Media społecznościowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne);
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
19) wykazuje rolę mediów społecznościowych w życiu politycznym we współczesnym świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są media społecznościowe;
analizuje dane liczbowe dotyczące mediów społecznościowych;
charakteryzuje typy mediów społecznościowych i wskazuje ich przykłady.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
śniegowa kula;
debata oksfordzka;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Podział na dwie grupy. Zespół pierwszy przygotowuje listę zalet mediów społecznościowych, a drugi – listę wad.
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”, aby aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Media społecznościowe” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia media społecznościowe. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Ankieta. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie sondażowe (Badanie 1 w sekcji „Przeczytaj”). Wyniki wyświetlane są na tablicy interaktywnej. Następuje dyskusja na temat tego, jak uczniowie wypadają na tle średniej.
Praca z symulacją interaktywną. Po zapoznaniu się z danymi uczniowie w grupach 4‑osobowych wykonują polecenie 2. w sekcji „Przeczytaj”. Prezentują swoje spostrzeżenia na forum i dyskutują.
Mapa myśli – indywidualne wykonanie polecenia 1. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązań na forum.
Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Debata oksfordzka: „Zalety i wady mediów społecznościowych”. Grupy pierwsza i druga gromadzą argumenty przygotowane przed zajęciami i wybierają swoich reprezentantów do strony propozycji i opozycji. Pozostali uczniowie stanowią publiczność. Następuje też wybór marszałka i sekretarza.
Podczas debaty przedstawiciele obu stron przedstawiają na zmianę swoje argumenty. Marszałek i sekretarz czuwają nad prawidłowym przebiegiem debaty. Publiczność może zadawać stronom pytania.
Faza podsumowująca:
Chętne lub wybrane osoby podsumowują debatę.
Uczniowie przez podniesienie rąk głosują, która strona ich przekonała.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Fundacja Dbam o Mój Zasięg, Materiały edukacyjne, dbamomojzasieg.pl.
Fundacja Nowoczesna Polska, Edukacja medialna, edukacjamedialna.edu.pl.
Anna Borkowska, Marta Witkowska, Media społecznościowe w szkole, akademia.nask.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.