Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.14.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Täglich was Gutes tun? / Czynienie dobra na co dzień?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat czynienia dobra w życiu codziennym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni czynności przyjazne dla środowiska;
wyjaśni koleżance/koledze w e‑mailu, w jaki sposób może pomagać na co dzień swoim starszym sąsiadom;
opisze, jak można pomóc choremu koledze.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie,
praktyczna: dyskusja,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zaczyna krótką dyskusję poprzez zadanie pytania: Czy staracie się na co dzień wykonywać dobre uczynki? Jeżeli tak, to jakie?. Uczniowie uzasadniają swoje wypowiedzi
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wpisy na forum z części Przeczytaj oraz zastanawiają się, o czym piszą te osoby. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź, czy podane wypowiedzi są prawdziwe czy fałszywe. Następnie czyta zdania z Übung 2 i prosi uczniów o wybranie prawidłowej odpowiedzi. Uczniowie łączą ze sobą fragmenty zdań (Übung 3 z części Przeczytaj).
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda z grup prezentuje jedną wypowiedź własnymi słowami na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności językowej wypowiedzi.
Uczniowie czytają tytuł mapy pojęć: Wie kann ich täglich helfen? i wypowiadają się, o czym ona jest. Następnie analizują wszystkie zwroty, które się na niej znajdują.
Uczniowie w parach przyporządkowują, co gdzie pasuje, dopasowują, co robi osoba na zdjęciu, uzupełniają tekst (Übung 1–3 w części Mapa pojęć).
Uczniowie w parach tworzą listę, w jaki sposób pomagają innym. Wybrane pary odczytują swoje propozycje na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca uczniom, aby wzajemnie opowiedzieli sobie, w jaki sposób można pomóc starszemu, choremu sąsiadowi. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej przydatne zwroty: Du kannst deinen älteren Nachbarn Müll …/Haus …/Tee …/ Du kannst mit deinen älteren Nachbarn Brettspiele …/ Du kannst mit ihnen …
Praca domowa
Uczniowie opisują, w jaki sposób mogą pomóc choremu koledze w klasie (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z mapą pojęć, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy pojęć do dyskusji na temat pomocy seniorom; uczniowie tworzą zdania, w jaki sposób pomagają seniorom;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu pomocy starszym oraz chorym.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0