Numer e‑materiału: 1.3.4.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Polizist oder die Polizistin? / Policjant czy policjantka?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność podawania nazw zawodów wykonywanych przez bliskich

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy niektórych zawodów;

  • podaje zawód wskazanej osoby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi.

Strategie uczenia się
  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • grupowanie wyrazów;

  • zapamiętywanie przez działanie (pantomima).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • gra multimedialna;

    • pantomima;

    • zabawa na dywanie;

    • praca z tekstem;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • klej;

  • karty obrazkowe;

  • flamastry;

  • rekwizyty (atrybuty osób wykonujących określone w lekcji zawody);

  • koszyk;

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

W przypadku trudności z zapamiętaniem nazw zawodów uczniowie grają w grę kilkukrotnie w trakcie lekcji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel rozkłada w sali rekwizyty kojarzące się z pracą policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza. Przedmioty są schowane pod krzesełkami, na parapetach itp. Nauczyciel wita uczniów i prosi o odnalezienie przedmiotów. Znalezione przedmioty uczniowie gromadzą na dywanie. Siadają w kole.

plenum

15 min

rekwizyty - atrybuty policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza

Uczniowie domyślają się, do kogo należą akcesoria. Uczniowie próbują odgadnąć temat lekcji.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z przedstawicielami zawodów (kucharka, nauczycielka, policjant, piłkarz, lekarka). Pokazując kartę, zadaje pytanie: Wer ist das? Chętni uczniowie podają nazwy zawodów, które już znają.

karty obrazkowe

Następnie nauczyciel układa karty obrazkowe na dywanie (obrazkiem w dół). Uczniowie po kolei wybierają jedną z kart i zadają pytanie: Wer ist das? Ochotnik podaje nazwę zawodu. Inny uczeń odszukuje właściwy rekwizyt.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie pamiętają nazwy członków rodziny.

Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Ich zadanie polega na odnalezieniu w tekście nazw zawodów i zaznaczeniu ich flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

karta pracy, flamastry

Uczniowie czytają zakreślone nazwy na głos. Nauczyciel pyta, czy dana nazwa oznacza zawód wykonywany przez kobietę, czy przez mężczyznę. Uczniowie odpowiadają.

plenum

Uczniowie otrzymują karty z nazwami zawodów (męskie i żeńskie formy tych samych zawodów). Łączą je w pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

karty z nazwami zawodów

Nauczyciel przekazuje każdej parze ilustrację przedstawiającą w sposób schematyczny kobietę i mężczyznę. Uczniowie segregują nazwy użyte w poprzedniej aktywności według płci. Nauczyciel pokazuje obrazek kobiety i mówi głośno: sie. Następnie obrazek mężczyzny i mówi głośno: er.

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w wyrazowego berka na tablecie lub laptopie. Uczeń słucha nagrania i zaznacza właściwe obrazki. 

praca indywidualna

15 min

Jeśli w szkole jest zbyt mało sprzętu, uczniowie mogą się zmieniać. Jeśli szkoła nie dysponuje sprzętem komputerowym, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (układa obrazki na dywanie, czyta nazwy, a uczniowie uderzają w obrazek łapką na muchy).

Uczniowie słuchają dialogu. Wybierają zdjęcia zgodnie z nagraniem.

Nauczyciel prezentuje wypowiedzi Bena i Sophie wraz z ilustracjami: Das ist meine Mutter. Sie ist Lehrerin von Beruf. Das ist mein Opa. Er ist Polizist. Prosi uczniów o powtórzenie. Ponownie recytuje powyższe zdania, akcentując zaimki er oraz sie. Następnie recytuje zdania z pominięciem zaimków er oraz sie, oczekując, że uczniowie uzupełnią te luki.

plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z niepełnymi zdaniami. W zdaniach brakuje wyrazów: er, sie, Beruf. Uczniowie uzupełniają luki i wklejają kartki do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel podaje koszyk z kartami obrazkowymi (zawody). Nauczyciel losuje kartę, pokazuje ją wszystkim i wypowiada zdanie: Er/Sie ist … von Beruf. Koszyk wędruje z rąk do rąk. Uczniowie losują fotografie i próbują sami tworzyć zdania.

plenum

Faza podsumowująca

Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy. Wybierają jeden z zawodów poznanych na tej lekcji. Przedstawiają jego nazwę za pomocą gestów. Pozostali uczniowie odgadują.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę, tworzą zdanie: Er/Sie ist … von Beruf.

praca w parach

memory papierowe

Parę stanowią dwa identyczne obrazki ilustrujące przedstawicieli zawodów omawianych w tej lekcji.

Nauczyciel pyta, czy ktoś z rodziny uczniów wykonuje zawód, o którym była mowa na lekcji. Jeśli tak, prosi o ułożenie zdania: Meine Mutter ist … von Beruf. Mein Vater … Mein Onkel … itp. Uczniom, którzy nie mają w rodzinie osób wykonujących poznane zawody, nauczyciel podpowiada nazwy innych zawodów, tak by mogli zgodnie z prawdą ułożyć zdanie o swoich bliskich, np. Meine Mutter / Mein Vater ist … von Beruf.

plenum

Faza wprowadzająca

Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel rozkłada w sali rekwizyty kojarzące się z pracą policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza. Przedmioty są schowane pod krzesełkami, na parapetach itp. Nauczyciel wita uczniów i prosi o odnalezienie przedmiotów. Znalezione przedmioty uczniowie gromadzą na dywanie. Siadają w kole.

plenum

15 min

rekwizyty - atrybuty policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza

Uczniowie domyślają się, do kogo należą akcesoria. Uczniowie próbują odgadnąć temat lekcji.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z przedstawicielami zawodów (kucharka, nauczycielka, policjant, piłkarz, lekarka). Pokazując kartę, zadaje pytanie: Wer ist das? Chętni uczniowie podają nazwę odpowiedniego zawodu.

karty obrazkowe

Następnie nauczyciel układa karty obrazkowe na dywanie (obrazkiem w dół). Uczniowie po kolei wybierają jedną z kart i zadają pytanie: Wer ist das? Ochotnik podaje nazwę zawodu. Inny uczeń odszukuje właściwy rekwizyt.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie pamiętają nazwy członków rodziny.

Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Ich zadanie polega na odnalezieniu w tekście nazw zawodów i zaznaczeniu ich flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

karta pracy, flamastry

Uczniowie czytają zakreślone nazwy na głos. Nauczyciel pyta, czy dana nazwa oznacza zawód wykonywany przez kobietę, czy przez mężczyznę. Uczniowie odpowiadają.

plenum

Uczniowie otrzymują karty z nazwami zawodów (męskie i żeńskie formy tych samych zawodów). Łączą je w pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

karty z nazwami zawodów

Nauczyciel przekazuje każdej parze ilustrację przedstawiającą w sposób schematyczny kobietę i mężczyznę. Uczniowie segregują nazwy użyte w poprzedniej aktywności według płci. Nauczyciel pokazuje obrazek kobiety i mówi głośno: sie. Następnie obrazek mężczyzny i mówi głośno: er.

Faza realizacyjna

Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w wyrazowego berka na tablecie lub laptopie. Uczeń słucha nagrania i zaznacza właściwe obrazki. 

praca indywidualna

15 min

Jeśli w szkole jest zbyt mało sprzętu, uczniowie mogą się zmieniać. Jeśli szkoła nie dysponuje sprzętem komputerowym, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (układa obrazki na dywanie, czyta nazwy, a uczniowie uderzają w obrazek łapką na muchy).

Uczniowie słuchają dialogu. Wybierają zdjęcia zgodnie z nagraniem.

Nauczyciel prezentuje wypowiedzi Bena i Sophie wraz z ilustracjami: Das ist meine Mutter. Sie ist Lehrerin von Beruf. Das ist mein Opa. Er ist Polizist. Prosi uczniów o powtórzenie. Ponownie recytuje powyższe zdania, akcentując zaimki er oraz sie. Następnie recytuje zdania z pominięciem zaimków er oraz sie, oczekując, że uczniowie uzupełnią te luki.

plenum

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z niepełnymi zdaniami. W zdaniach brakuje wyrazów: er, sie, Beruf. Uczniowie uzupełniają luki i wklejają kartki do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel podaje koszyk z kartami obrazkowymi (zawody). Nauczyciel losuje kartę, pokazuje ją wszystkim i wypowiada zdanie: Er/Sie ist … von Beruf. Koszyk wędruje z rąk do rąk. Uczniowie losują fotografie i próbują sami tworzyć zdania.

plenum

Faza podsumowująca

Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy. Wybierają jeden z zawodów poznanych na tej lekcji. Przedstawiają jego nazwę za pomocą gestów. Pozostali uczniowie odgadują.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę, tworzą zdanie: Er/Sie ist … von Beruf.

praca w parach

memory papierowe

Parę stanowią dwa identyczne obrazki ilustrujące przedstawicieli zawodów omawianych w tej lekcji.

Nauczyciel pyta, czy ktoś z rodziny uczniów wykonuje zawód, o którym była mowa na lekcji. Jeśli tak, prosi o ułożenie zdania: Meine Mutter ist … von Beruf. Mein Vater … Mein Onkel … itp. Uczniom, którzy nie mają w rodzinie osób wykonujących poznane zawody, nauczyciel podpowiada nazwy innych zawodów, tak by mogli zgodnie z prawdą ułożyć zdanie o swoich bliskich, np. Meine Mutter / Mein Vater ist … von Beruf.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec