Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.4.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Polizist oder die Polizistin? / Policjant czy policjantka?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność podawania nazw zawodów wykonywanych przez bliskich
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel rozkłada w sali rekwizyty kojarzące się z pracą policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza. Przedmioty są schowane pod krzesełkami, na parapetach itp. Nauczyciel wita uczniów i prosi o odnalezienie przedmiotów. Znalezione przedmioty uczniowie gromadzą na dywanie. Siadają w kole. | plenum | 15 min | rekwizyty - atrybuty policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza |
Uczniowie domyślają się, do kogo należą akcesoria. Uczniowie próbują odgadnąć temat lekcji. | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z przedstawicielami zawodów (kucharka, nauczycielka, policjant, piłkarz, lekarka). Pokazując kartę, zadaje pytanie: Wer ist das? Chętni uczniowie podają nazwy zawodów, które już znają. | karty obrazkowe | ||
Następnie nauczyciel układa karty obrazkowe na dywanie (obrazkiem w dół). Uczniowie po kolei wybierają jedną z kart i zadają pytanie: Wer ist das? Ochotnik podaje nazwę zawodu. Inny uczeń odszukuje właściwy rekwizyt. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie pamiętają nazwy członków rodziny. | |||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Ich zadanie polega na odnalezieniu w tekście nazw zawodów i zaznaczeniu ich flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | karta pracy, flamastry | |
Uczniowie czytają zakreślone nazwy na głos. Nauczyciel pyta, czy dana nazwa oznacza zawód wykonywany przez kobietę, czy przez mężczyznę. Uczniowie odpowiadają. | plenum | ||
Uczniowie otrzymują karty z nazwami zawodów (męskie i żeńskie formy tych samych zawodów). Łączą je w pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | karty z nazwami zawodów | |
Nauczyciel przekazuje każdej parze ilustrację przedstawiającą w sposób schematyczny kobietę i mężczyznę. Uczniowie segregują nazwy użyte w poprzedniej aktywności według płci. Nauczyciel pokazuje obrazek kobiety i mówi głośno: sie. Następnie obrazek mężczyzny i mówi głośno: er. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w wyrazowego berka na tablecie lub laptopie. Uczeń słucha nagrania i zaznacza właściwe obrazki. | praca indywidualna | 15 min | Jeśli w szkole jest zbyt mało sprzętu, uczniowie mogą się zmieniać. Jeśli szkoła nie dysponuje sprzętem komputerowym, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (układa obrazki na dywanie, czyta nazwy, a uczniowie uderzają w obrazek łapką na muchy). |
Uczniowie słuchają dialogu. Wybierają zdjęcia zgodnie z nagraniem. | |||
Nauczyciel prezentuje wypowiedzi Bena i Sophie wraz z ilustracjami: Das ist meine Mutter. Sie ist Lehrerin von Beruf. Das ist mein Opa. Er ist Polizist. Prosi uczniów o powtórzenie. Ponownie recytuje powyższe zdania, akcentując zaimki er oraz sie. Następnie recytuje zdania z pominięciem zaimków er oraz sie, oczekując, że uczniowie uzupełnią te luki. | plenum | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z niepełnymi zdaniami. W zdaniach brakuje wyrazów: er, sie, Beruf. Uczniowie uzupełniają luki i wklejają kartki do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel podaje koszyk z kartami obrazkowymi (zawody). Nauczyciel losuje kartę, pokazuje ją wszystkim i wypowiada zdanie: Er/Sie ist … von Beruf. Koszyk wędruje z rąk do rąk. Uczniowie losują fotografie i próbują sami tworzyć zdania. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy. Wybierają jeden z zawodów poznanych na tej lekcji. Przedstawiają jego nazwę za pomocą gestów. Pozostali uczniowie odgadują. | plenum | 15 min | pantomima |
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę, tworzą zdanie: Er/Sie ist … von Beruf. | praca w parach | memory papierowe Parę stanowią dwa identyczne obrazki ilustrujące przedstawicieli zawodów omawianych w tej lekcji. | |
Nauczyciel pyta, czy ktoś z rodziny uczniów wykonuje zawód, o którym była mowa na lekcji. Jeśli tak, prosi o ułożenie zdania: Meine Mutter ist … von Beruf. Mein Vater … Mein Onkel … itp. Uczniom, którzy nie mają w rodzinie osób wykonujących poznane zawody, nauczyciel podpowiada nazwy innych zawodów, tak by mogli zgodnie z prawdą ułożyć zdanie o swoich bliskich, np. Meine Mutter / Mein Vater ist … von Beruf. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel rozkłada w sali rekwizyty kojarzące się z pracą policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza. Przedmioty są schowane pod krzesełkami, na parapetach itp. Nauczyciel wita uczniów i prosi o odnalezienie przedmiotów. Znalezione przedmioty uczniowie gromadzą na dywanie. Siadają w kole.
plenum
15 min
rekwizyty - atrybuty policjanta, lekarza, kucharki, nauczycielki, piłkarza
Uczniowie domyślają się, do kogo należą akcesoria. Uczniowie próbują odgadnąć temat lekcji.
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe z przedstawicielami zawodów (kucharka, nauczycielka, policjant, piłkarz, lekarka). Pokazując kartę, zadaje pytanie: Wer ist das? Chętni uczniowie podają nazwę odpowiedniego zawodu.
karty obrazkowe
Następnie nauczyciel układa karty obrazkowe na dywanie (obrazkiem w dół). Uczniowie po kolei wybierają jedną z kart i zadają pytanie: Wer ist das? Ochotnik podaje nazwę zawodu. Inny uczeń odszukuje właściwy rekwizyt.
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie pamiętają nazwy członków rodziny.
Uczniowie otrzymują kartę pracy z dialogiem. Ich zadanie polega na odnalezieniu w tekście nazw zawodów i zaznaczeniu ich flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
karta pracy, flamastry
Uczniowie czytają zakreślone nazwy na głos. Nauczyciel pyta, czy dana nazwa oznacza zawód wykonywany przez kobietę, czy przez mężczyznę. Uczniowie odpowiadają.
plenum
Uczniowie otrzymują karty z nazwami zawodów (męskie i żeńskie formy tych samych zawodów). Łączą je w pary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
karty z nazwami zawodów
Nauczyciel przekazuje każdej parze ilustrację przedstawiającą w sposób schematyczny kobietę i mężczyznę. Uczniowie segregują nazwy użyte w poprzedniej aktywności według płci. Nauczyciel pokazuje obrazek kobiety i mówi głośno: sie. Następnie obrazek mężczyzny i mówi głośno: er.
Faza realizacyjna
Uczniowie uczestniczą w grze multimedialnej. Każdy uczeń gra w wyrazowego berka na tablecie lub laptopie. Uczeń słucha nagrania i zaznacza właściwe obrazki.
praca indywidualna
15 min
Jeśli w szkole jest zbyt mało sprzętu, uczniowie mogą się zmieniać. Jeśli szkoła nie dysponuje sprzętem komputerowym, nauczyciel może przygotować analogową wersję gry (układa obrazki na dywanie, czyta nazwy, a uczniowie uderzają w obrazek łapką na muchy).
Uczniowie słuchają dialogu. Wybierają zdjęcia zgodnie z nagraniem.
Nauczyciel prezentuje wypowiedzi Bena i Sophie wraz z ilustracjami: Das ist meine Mutter. Sie ist Lehrerin von Beruf. Das ist mein Opa. Er ist Polizist. Prosi uczniów o powtórzenie. Ponownie recytuje powyższe zdania, akcentując zaimki er oraz sie. Następnie recytuje zdania z pominięciem zaimków er oraz sie, oczekując, że uczniowie uzupełnią te luki.
plenum
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z niepełnymi zdaniami. W zdaniach brakuje wyrazów: er, sie, Beruf. Uczniowie uzupełniają luki i wklejają kartki do zeszytu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel podaje koszyk z kartami obrazkowymi (zawody). Nauczyciel losuje kartę, pokazuje ją wszystkim i wypowiada zdanie: Er/Sie ist … von Beruf. Koszyk wędruje z rąk do rąk. Uczniowie losują fotografie i próbują sami tworzyć zdania.
plenum
Faza podsumowująca
Chętni uczniowie wychodzą na środek klasy. Wybierają jeden z zawodów poznanych na tej lekcji. Przedstawiają jego nazwę za pomocą gestów. Pozostali uczniowie odgadują.
plenum
15 min
pantomima
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę, tworzą zdanie: Er/Sie ist … von Beruf.
praca w parach
memory papierowe
Parę stanowią dwa identyczne obrazki ilustrujące przedstawicieli zawodów omawianych w tej lekcji.
Nauczyciel pyta, czy ktoś z rodziny uczniów wykonuje zawód, o którym była mowa na lekcji. Jeśli tak, prosi o ułożenie zdania: Meine Mutter ist … von Beruf. Mein Vater … Mein Onkel … itp. Uczniom, którzy nie mają w rodzinie osób wykonujących poznane zawody, nauczyciel podpowiada nazwy innych zawodów, tak by mogli zgodnie z prawdą ułożyć zdanie o swoich bliskich, np. Meine Mutter / Mein Vater ist … von Beruf.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0