Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać list motywacyjny (list intencyjny)?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna zasady dotyczące poprawnego napisania listu motywacyjnego;
porządkuje informacje, układając je w logicznym ciągu;
formułuje argumenty;
stosuje poprawnie zwroty i wyrażenia charakterystyczne dla listu motywacyjnego;
redaguje informacje na temat swojego doświadczenia w pracy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Następnie zadaniem uczniów jest przygotowanie plansz ze słownictwem przydatnym do tworzenia poszczególnych części listu motywacyjnego (mogą to zrobić w podziale na grupy, na dużych arkuszach papieru).
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zawieszają w widocznym miejscu w klasie plansze przygotowane w domu. Następuje weryfikacja poprawności wykonanego zadania i jeśli to konieczne, można dopisać brakujące elementy. Na planszach mogą się znaleźć przykładowe wyrazy/zdania.
Zwroty grzecznościowe:
- Szanowni Państwo,
- Szanowna Pani, - Szanowny Panie,
- Z wyrazami szacunku,
- Z poważaniem.
Rozpoczęcie:
- Chciałbym przedstawić powody, dla których jestem odpowiednim kandydatem na stanowisko…,
- Interesuje mnie praca na stanowisku…., ponieważ…,
- Podjęcie pracy na stanowisku… byłoby dla mnie szansą na…
Cechy przydatne w pracy:
- Opanowałem umiejętności… niezbędne na stanowisku…,
- Jestem osobą…, dzięki czemu dobrze poradzę sobie z...
Osiągnięcia:
- Potrafię,
- Jestem dobry w,
- Biegle posługuję się.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują wspólnie przykładowy, wzorcowy list motywacyjny zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Następnie zapoznają się z błędami, które pojawiają się podczas redagowania listu motywacyjnego. W parach wyjaśniają, z czego mogą wynikać te błędy i jak ich unikać. Dopisują również do mapy myśli inne błędy, z którymi nie powinien się spotkać rekruter. Mogą podczas pracy korzystać z telefonów z dostępem do internetu.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Wyobraź sobie, że chcesz podjąć pracę jako wolontariusz w schronisku dla zwierząt. Napisz list motywacyjny, który sprawi, że zostaniesz przyjęty.
Materiały pomocnicze:
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.