Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wykorzystanie operacji logicznych i łączenia wielu warunków w celu wykonania symulacji w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zbudujesz własne warunki, opierając się na formule wykorzystującej wartości logiczne.

  • Przeanalizujesz działanie operacji logicznych wykorzystywanych do przeprowadzania symulacji.

  • Przećwiczysz umiejętność przeprowadzania symulacji służących do rozwiązania złożonych problemów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wykorzystanie operacji logicznych i łączenia wielu warunków w celu wykonania symulacji w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

  2. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie krótko omawiają treść sekcji „Samouczek I”. Wybrany uczeń czyta treść ćwiczenia nr 1: „Oblicz, na ile maksymalnie kabin musiałoby być zapewnione miejsce w magazynie w przypadku, gdyby w kolejnym roku moce produkcyjne firmy wzrosły do poziomu pozwalającego na wyprodukowanie 120 kabin dziennie.”. Chętny uczeń omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu po upływie określonego przez nauczyciela czasu.

  2. Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść ćwiczenia nr 2: „Po stu dniach dwie z firm partnerskich wycofały się ze sprzedaży kabin, w związku z czym zarząd firmy podjął decyzję, że nie ma potrzeby wysyłania 95% kabin po przekroczeniu w magazynie 1 100 sztuk i że do zaspokojenia potrzeb sprzedażowych firm partnerskich wystarczy wysyłka 85% stanu magazynowego.
    Sprawdź, ile kabin pozostanie w magazynie na koniec roku i jak zmieni się liczba wysyłek zaplanowana na ten rok.”. Prosi uczniów, aby w parach rozwiązali ćwiczenie. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.

  3. Uczniowie wspólnie zapoznają się z samouczkiem w sekcji „Samouczek II”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania ćwiczenia nr 1: „Sprawdź, jak zmieniłaby się sytuacja, gdyby krowy nie były wypasane dwa razy w tygodniu (w niedzielę i w środę). Czy wówczas wystarczy trawy przez cały miesiąc maj?”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.

  4. Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy ćwiczenie nr 2: „Sprawdź, ile maksymalnie krów powinno wypasać się na łące, aby w maju nie zabrakło dla nich trawy (przy założeniu, że krowy nie są wypasane tylko w niedzielę)”. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy.

  5. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1: „Oblicz, ile dostaw siana, a ile dostaw mieszanki zostanie zrealizowanych w ciągu całego roku”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2: „Sprawdź, w którym dniu zostanie zrealizowana pierwsza dostawa mieszanki w sytuacji, gdy po 100 dniach do hodowli zostanie przywiezionych dodatkowo 100 kóz” z sekcji „Samouczek III”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Samouczek I” „Samouczek II” można wykorzystać jako materiał służący przygotowaniu się do zajęć.