Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Я ду́маю, что мы бу́дем дружи́ть / Myślę, że zostaniemy przyjaciółmi
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII , poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
nauczy się opisywać wygląd i cechy charakteru różnych ludzi używając odpowiedniego słownictwa;
nauczy się argumentować, dlaczego kogoś lubi lub z kimś się przyjaźnisz;
opisze swojego przyjaciela lub przyjaciółkę.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;
strategie kognitywne - analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów oraz całych wyrażeń na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;
strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.
Metody nauczania
podająca,
eksponująca,
metoda kognitywna,
metoda audiolingwalna,
programowana.
Techniki nauczania
wyjaśnienie,
ćwiczenia przedmiotowe,
udzielanie objaśnień i komentarzy,
powtórzenia w formie ustnej (drilling),
z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają sobie słownictwo potrzebne do opisu wyglądu zewnętrznego człowieka. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, rozdaje zdjęcia przedstawiające różne postacie oraz karteczki z nazwami cech charakteru. Uczniowie przygotowują opisy osób, a następnie prezentują wyniki pracy na forum klasy.
Nauczyciel określa cele lekcji, prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki, a następnie zadaje pytanie, czy wygląd zewnętrzny ma wpływ na to, czy ktoś jest naszym przyjacielem.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części „Przeczytaj”. Nauczyciel zwraca uwagę na struktury językowe. Następnie zabierają głos uczniowie. Najpierw opowiadają o tym, czego dowiedzieli się z tekstu, następnie mówią o sobie, a potem - o swoim przyjacielu/swojej przyjaciółce.
Uczniowie podzieleni na kilka grup (3‑4) tworzą quizlety (fiszki on‑line) tematyczne: dane osobowe, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, zainteresowania, wyrażenie opinii. Nauczyciel weryfikuje poprawność quizletów, wskazuje ewentualne błędy i prosi o ich poprawienie. Następnie poleca udostępnienie stworzonych materiałów w postaci linków.
W celu sprawdzenia zrozumienia materiału leksykalno‑gramatycznego nauczyciel proponuje wykonanie wybranych ćwiczeń z „Przeczytaj”.
Uczniowie indywidualnie zaznajamiają się z filmem. Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania dotyczące treści filmu, używając nowych konstrukcji i słów wprowadzonych na lekcji.
Uczniowie wykonują zadania interaktywne z części „Film edukacyjny” oraz „Sprawdź się”. Pracują w parach lub w małych grupach.
Faza podsumowująca:
Dwie wybrane osoby z klasy (lub ochotnicy) opisują kolegę lub koleżankę, zachowując zasady charakterystyczne dla opisu postaci, podają też charakterystyczne cechy tej osoby.
W ramach podsumowania uczniowie:
Przedstawiają swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę.
Opowiadają, kiedy zaczęła się przyjaźń i jak długo trwa.
Wyrażają opinię na temat przyjaźni i uzasadniają, dlaczego warto mieć przyjaciela.
Praca domowa:
Zadania nr 7 i 8 z części „Sprawdź się” (otwarte). Nauczyciel może poprosić o przesłanie screenów z rozwiązaniami za pomocą platformy lub aplikacji, która jest wykorzystywana w szkole. Jeśli liczba popełnionych usterek była znacząca, nauczyciel może w komentarzu zwrotnym wytłumaczyć, na czym polegały błędy i poprosić o powtórne wykonanie zadania. Warto, aby zadanie po poprawieniu zostało nagrodzone oceną bardzo dobrą lub plusem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują do niego ćwiczenia. Uczniowie mogą otrzymać pocięty tekst z planem do tekstu (filmu) i ułożyć go w odpowiedniej kolejności. Po lekcji uczniowie mogą przygotować na podstawie filmu notatkę tematyczną.
Po lekcji film może zostać wykorzystany do powtórzenia słownictwa. Korzystając z materiału, uczeń może redagować e‑maile na temat Jak postrzegam moich nauczycieli?.