Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Я ду́маю, что мы бу́дем дружи́ть / Myślę, że zostaniemy przyjaciółmi

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII , poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nauczy się opisywać wygląd i cechy charakteru różnych ludzi używając odpowiedniego słownictwa;

  • nauczy się argumentować, dlaczego kogoś lubi lub z kimś się przyjaźnisz;

  • opisze swojego przyjaciela lub przyjaciółkę.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów oraz całych wyrażeń na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody nauczania

  • podająca,

  • eksponująca,

  • metoda kognitywna,

  • metoda audiolingwalna,

  • programowana.

Techniki nauczania

  • wyjaśnienie,

  • ćwiczenia przedmiotowe,

  • udzielanie objaśnień i komentarzy,

  • powtórzenia w formie ustnej (drilling),

  • z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie przypominają sobie słownictwo potrzebne do opisu wyglądu zewnętrznego człowieka. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, rozdaje zdjęcia przedstawiające różne postacie oraz karteczki z nazwami cech charakteru. Uczniowie przygotowują opisy osób, a następnie prezentują wyniki pracy na forum klasy.

  • Nauczyciel określa cele lekcji, prosi uczniów o przeczytanie ciekawostki, a następnie zadaje pytanie, czy wygląd zewnętrzny ma wpływ na to, czy ktoś jest naszym przyjacielem.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst w części „Przeczytaj”. Nauczyciel zwraca uwagę na struktury językowe. Następnie zabierają głos uczniowie. Najpierw opowiadają o tym, czego dowiedzieli się z tekstu, następnie mówią o sobie, a potem - o swoim przyjacielu/swojej przyjaciółce.

  • Uczniowie podzieleni na kilka grup (3‑4) tworzą quizlety (fiszki on‑line) tematyczne: dane osobowe, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, zainteresowania, wyrażenie opinii. Nauczyciel weryfikuje poprawność quizletów, wskazuje ewentualne błędy i prosi o ich poprawienie. Następnie poleca udostępnienie stworzonych materiałów w postaci linków.

  • W celu sprawdzenia zrozumienia materiału leksykalno‑gramatycznego nauczyciel proponuje wykonanie wybranych ćwiczeń z „Przeczytaj”.

  • Uczniowie indywidualnie zaznajamiają się z filmem. Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania dotyczące treści filmu, używając nowych konstrukcji i słów wprowadzonych na lekcji.

  • Uczniowie wykonują zadania interaktywne z części „Film edukacyjny” oraz „Sprawdź się”. Pracują w parach lub w małych grupach.

Faza podsumowująca:

  • Dwie wybrane osoby z klasy (lub ochotnicy) opisują kolegę lub koleżankę, zachowując zasady charakterystyczne dla opisu postaci, podają też charakterystyczne cechy tej osoby.

  • W ramach podsumowania uczniowie:

  1. Przedstawiają swojego przyjaciela/swoją przyjaciółkę.

  2. Opowiadają, kiedy zaczęła się przyjaźń i jak długo trwa.

  3. Wyrażają opinię na temat przyjaźni i uzasadniają, dlaczego warto mieć przyjaciela.

Praca domowa:

  • Zadania nr 7 i 8 z części „Sprawdź się” (otwarte). Nauczyciel może poprosić o przesłanie screenów z rozwiązaniami za pomocą platformy lub aplikacji, która jest wykorzystywana w szkole. Jeśli liczba popełnionych usterek była znacząca, nauczyciel może w komentarzu zwrotnym wytłumaczyć, na czym polegały błędy i poprosić o powtórne wykonanie zadania. Warto, aby zadanie po poprawieniu zostało nagrodzone oceną bardzo dobrą lub plusem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

  • W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują do niego ćwiczenia. Uczniowie mogą otrzymać pocięty tekst z planem do tekstu (filmu) i ułożyć go w odpowiedniej kolejności. Po lekcji uczniowie mogą przygotować na podstawie filmu notatkę tematyczną.

  • Po lekcji film może zostać wykorzystany do powtórzenia słownictwa. Korzystając z materiału, uczeń może redagować e‑maile na temat Jak postrzegam moich nauczycieli?.