Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesne partie konserwatywne – ich spojrzenie na gospodarkę, państwo i społeczeństwo
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje założenia ideowe współczesnego konserwatyzmu;
dyskutuje na temat roli partii konserwatywnych we współczesnych państwach;
porównuje programy wybranych partii konserwatywnych.
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Na podstawie 10 zasad dobrego konserwatysty (sekcja „Przeczytaj”) uczniowie wypisują na tablicy najważniejsze założenia idei. Dopisują również do cech konserwatyzmu przykłady wyzwań współczesnych, które godzą w ideę lub ją podtrzymują.
Faza realizacyjna
1. Praca z zestawem multimediów (animacja, prezentacja multimedialna, schemat interaktywny). Podział klasy na trzy grupy. Każdy zespół dostaje zadanie znalezienia informacji na temat państwa, gospodarki, edukacji i bezpieczeństwa w programach trzech europejskich partii konserwatywnych.
2. Trzech uczniów z każdej grupy przedstawia wyniki pracy na forum klasy. Na prośbę nauczyciela uczniowie wypisują na tablicy założenia programowe partii dotyczące wybranych zagadnień.
3. Nauczyciel prosi wybraną osobę, aby porównała założenia programowe partii, wskazała w nich podobieństwa i różnice.
4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi uczniów, aby ocenili, na jakie wyzwania rzeczywistości odpowiadają programy partii konserwatywnych. Prosi o ocenę skuteczności tych programów we współczesnym świecie.
2. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Napisz własny program partii konserwatywnej zgodny z oczekiwaniami współczesnej polskiej młodzieży.
Materiały pomocnicze:
Jacek Bartyzel, Konserwatyzm, ptta.pl.
Prawo i Sprawiedliwość – program, pis.org.pl.
Łukasz Kołtuniak, Polityka prorodzinna: Węgry, klubjagiellonski.pl.
Russel Kirk, Istota konserwatyzmu, „Dialogi polityczne”, 24/2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia mogą być inspiracją do przygotowania przez uczniów prezentacji własnego programu partii konserwatywnej.