Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Dlaczego miedź ma strategiczne znaczenie‑zastosowanie miedzi.

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • argumentuje, dlaczego miedź to metal strategiczny;

  • wymienia różne zastosowania miedzi;

  • wyjaśnia, w jaki sposób miedź przewodzi ciepło;

  • analizuje istotę wiązania metalicznego pod kątem właściwości metalu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • burza mózgów;

  • praca z tekstem źródłowym;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • symulacja interaktywna;

  • kolaż;

  • okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel prosi uczniów (każdego) o wymienienie po jednym przedmiocie wykonanego z miedzi, a znajdującego się w pomieszczeniu klasowym oraz na zewnątrz budynku i widocznego przez okno.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pytania nauczyciela: Dlaczego uważa się, że miedź ma znaczenie strategiczne?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i na jej podstawie przygotować kolaż w najbardziej dla nich czytelny sposób obrazujący treść tematu lekcji. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A1 i potrzebne materiały do pracy (patrz materiały pomocnicze). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy.

  2. Powrót do pytania z fazy wstępnej lekcji: Dlaczego miedź ma znaczenie strategiczne? Uczniowie jeszcze raz podają swoje uzasadnienie i porównują z wcześniejszymi wypowiedziami.

  3. Uczniowie w parach przygotowują po jednym pytaniu i haśle do krzyżówki związanej z tematem lekcji. Na jednej karteczce uczniowie zapisują pytanie, natomiast hasło zapisują w ten sposób, że każda litera hasła jest zapisana na osobnej samoprzylepnej małej kolorowej karteczce. Gdy wszyscy uczniowie mają gotowe pytania i hasła, nauczyciel wymienia losowy numer z dziennika i uczeń z danej pary czyta na głos pytanie oraz podaje nr ucznia z dziennika, który ma udzielić odpowiedzi na pytanie. Jeśli uczniowi nie uda się odpowiedzieć na pytanie, powraca do czytania e‑materiału, a pozostali uczniowie dalej uczestniczą w zabawie i zgłaszają swoją propozycję jako odpowiedź na pytanie. Jeśli zostanie ustalona poprawna odpowiedź wówczas twórca pytania przykleja hasło na tablicy. Te czynności powtarzamy w odniesieniu do każdego pytania krzyżówki. Gdy wszystkie pary uczniów zaprezentują swoje pytania i zostaną udzielone odpowiedzi wyznaczony moderator tworzy z haseł (kolorowych karteczek) krzyżówkę z całą klasą. nauczyciel monitoruje przebieg pracy.

  4. Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej. W parach zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie sprawdzają i zapisują w zeszytach, jakie przedmioty w ich domu wykonane są z miedzi.

  2. Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może przydać się uczniom w celu poznania właściwości miedzi i może wskazać wizualnie, w jaki sposób miedź różni się od innych metali przewodnością cieplną.

Materiały pomocnicze:

1. Uczniowie mają za zadanie przynieść z domu kolorowe gazy, magazyny, kawałki tkanin.
2. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru A1;

  • mazaki;

  • farby;

  • nożyce;

  • klej;

  • kolorowe gazety i magazyny;

  • kawałki tkanin;

  • kawałek blaszki miedzianej;

  • kolorowe samoprzylepne karteczki.