Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego miedź ma strategiczne znaczenie‑zastosowanie miedzi.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
argumentuje, dlaczego miedź to metal strategiczny;
wymienia różne zastosowania miedzi;
wyjaśnia, w jaki sposób miedź przewodzi ciepło;
analizuje istotę wiązania metalicznego pod kątem właściwości metalu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
burza mózgów;
praca z tekstem źródłowym;
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
kolaż;
okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel prosi uczniów (każdego) o wymienienie po jednym przedmiocie wykonanego z miedzi, a znajdującego się w pomieszczeniu klasowym oraz na zewnątrz budynku i widocznego przez okno.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół pytania nauczyciela: Dlaczego uważa się, że miedź ma znaczenie strategiczne?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i na jej podstawie przygotować kolaż w najbardziej dla nich czytelny sposób obrazujący treść tematu lekcji. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A1 i potrzebne materiały do pracy (patrz materiały pomocnicze). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy.
Powrót do pytania z fazy wstępnej lekcji: Dlaczego miedź ma znaczenie strategiczne? Uczniowie jeszcze raz podają swoje uzasadnienie i porównują z wcześniejszymi wypowiedziami.
Uczniowie w parach przygotowują po jednym pytaniu i haśle do krzyżówki związanej z tematem lekcji. Na jednej karteczce uczniowie zapisują pytanie, natomiast hasło zapisują w ten sposób, że każda litera hasła jest zapisana na osobnej samoprzylepnej małej kolorowej karteczce. Gdy wszyscy uczniowie mają gotowe pytania i hasła, nauczyciel wymienia losowy numer z dziennika i uczeń z danej pary czyta na głos pytanie oraz podaje nr ucznia z dziennika, który ma udzielić odpowiedzi na pytanie. Jeśli uczniowi nie uda się odpowiedzieć na pytanie, powraca do czytania e‑materiału, a pozostali uczniowie dalej uczestniczą w zabawie i zgłaszają swoją propozycję jako odpowiedź na pytanie. Jeśli zostanie ustalona poprawna odpowiedź wówczas twórca pytania przykleja hasło na tablicy. Te czynności powtarzamy w odniesieniu do każdego pytania krzyżówki. Gdy wszystkie pary uczniów zaprezentują swoje pytania i zostaną udzielone odpowiedzi wyznaczony moderator tworzy z haseł (kolorowych karteczek) krzyżówkę z całą klasą. nauczyciel monitoruje przebieg pracy.
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej. W parach zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają i zapisują w zeszytach, jakie przedmioty w ich domu wykonane są z miedzi.
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może przydać się uczniom w celu poznania właściwości miedzi i może wskazać wizualnie, w jaki sposób miedź różni się od innych metali przewodnością cieplną.
Materiały pomocnicze:
1. Uczniowie mają za zadanie przynieść z domu kolorowe gazy, magazyny, kawałki tkanin.
2. Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru A1;
mazaki;
farby;
nożyce;
klej;
kolorowe gazety i magazyny;
kawałki tkanin;
kawałek blaszki miedzianej;
kolorowe samoprzylepne karteczki.