Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Na przekór obłędowi dowodzenia, że wszystko jest dobrze, kiedy nam się dzieje źle
. Polemika z oświeceniowym optymizmem – Wolter, Kandyd, czyli optymizm
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje okoliczności powstania powiastki filozoficznej Woltera Kandyd, czyli optymizm,
analizuje fragmenty Kandyda w kontekście założeń filozoficznych i światopoglądowych, z którymi polemizuje jego autor,
charakteryzuje podstawowe założenia filozofii G.W. Leibniza oraz określa jej wpływ na światopogląd Woltera,
dowodzi, że dzieło Woltera nosi cechy powiastki filozoficznej,
redaguje rozdział własnej powiastki filozoficznej na wzór Wolterowskiej, ale w odniesieniu do współczesności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel przypomina, że Kandyd to powiastka filozoficzna o tym, co jest w życiu ważne. To z pozoru banalne pytanie, ale zadają je sobie myśliciele zwykli ludzie wszystkich epok i pod każdą szerokością geograficzną. Co jest ważne dla nas, ludzi początku XXI w.? A co było ważne dla współczesnych Wolterowi? Uczniowie odpowiadają swobodnie, nauczyciel moderuje dyskusję. Następnie poleca, by uczniowie, w parach, przygotowali odpowiedź na pytanie z ćw. 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z audiobookiem zamieszczonym w e‑materiale, a następnie, w grupach czteroosobowych, wykonali polecenie 2 z tej sekcji: Zastanów się, czy kwestie podjęte przez Woltera w Kandydzie są aktualne także współcześnie. Zajmij stanowisko w dyskusji na temat tego, czy „filozofia optymizmu” ma realny wpływ na życie współczesnego człowieka.
Gdy odpowiedzi w grupach są gotowe, uczniowie przemieszczają się w klasie, „odwiedzając” inne grupy i porównując pomysły. Nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć podzieli się na dwie grupy: pierwsza to osoby, które uważają, że „filozofia optymizmu” ma realny wpływ na życie współczesnego człowieka, członkowie drugiej grupy nie podzielają tego poglądu. Rozpoczyna się kilkuminutowa dyskusja moderowana przez nauczyciela, a wnioski z niej uczniowie zapisują w zeszytach.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie, indywidualnie, wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. W dyskusji podsumowującej prowadzący lekcję pyta: czy recepta na szczęście odkryta przez Kandyda jest skuteczna?
Praca domowa:
Dopisz do powiastki filozoficznej Woltera Kandyd rozdział, którego forma i styl pozostaną w zgodzie z oryginałem, ale problematyka będzie się odnosiła się do współczesnego świata i rozterek współczesnego człowieka.
Materiały pomocnicze:
Sebastian Duda, Wolter bał się, że jego ciało wyląduje na śmietnisku. Krytykował Kościół katolicki, ale umierał, wielbiąc Boga, Gazeta Wyborcza, 10.02.2020.
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.