Numer e‑materiału: Temat 120
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Danuta Wawiłow – prezentacja sylwetki pisarki
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń doskonali umiejętność samodzielnego, twórczego myślenia poprzez poznanie sylwetki oraz wierszy Danuty Wawiłow.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów;
6) recytuje wiersze oraz wygłasza z pamięci krótkie teksty prozatorskie;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
25) Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
II. Edukacja matematyczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Uczeń:
2) porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej, np. długości czy masy; dokonuje klasyfikacji przedmiotów;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
8) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Zapisuje w zeszycie 3 zdania o Danucie Wawiłow.

  • Wymienia 2 tytuły utworów napisanych przez Danutę Wawiłow.

  • Wskazuje wiersz Danuty Wawiłow, który spodobał mu się najbardziej.

  • Rysuje ilustrację do wskazanego wiersza.

  • Opowiada o swoim rysunku.

  • Wyszukuje w tekście wiersza fragmenty niezbędne do udielenia odpowiedzi na pytania.

  • Wyjaśnia zdanie „Bo nie mogę żyć w spokoju, gdy ten zapach jest w pokoju”.

  • Recytuje z pamięci wiersz pt. „Zapach czekolady”.

  • Rozpoznaje tytuły wierszy.

  • Klasyfikuje wyrazy według ilości liter.

  • Dzieli wyrazy na sylaby.

  • Stosuje części mowy w poprawnej formie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.