Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymienia rodzaje rozdzielczości i wie, jakie mają znaczenie dla odbioru dzieła filmowego;

  • potrafi montować klipy w taki sposób, by miały jedną rozdzielczość;

  • uzyskuje efekt slow motion poprzez zmniejszenie liczby klatek.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • wykład;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel zachęca dwie osoby, do wygłoszenia krótkiego wykładu: Rodzaje montażu filmowego.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału. Chętny uczeń czyta na głos treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania: Kim jest montażysta? Co należy do jego zadań?. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na kartkach. Następnie nauczyciel czyta wybrane z nich i dyskutuje z resztą grupy. Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią podrozdziału Pojęcie rozdzielczości w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel wypisuje na tablicy hasło „rozdzielczość”. Następnie uczniowie dobierają się w pary, wykonują zdjęcia różnymi dostępnymi aparatami (własnym telefonem, lustrzanką, telefonem pożyczonym od kolegi itd.) i importują zdjęcia do odpowiedniego programu w osobnych plikach. Uczniowie próbują określić rozdzielczość aparatów w każdym z używanych urządzeń. W kolejnym etapie pracy uczniowie przedstawiają wpływ rozdzielczości na jakość obrazu oraz z jakimi problemami można się spotkać w realizacji. Cała klasa dyskutuje, podaje pomysły i rozwiązuje problemy. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady, a następnie wybiera najbardziej trafne spostrzeżenia.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I”, następnie wykonują polecenie 1. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

  3. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują wykład na zadany temat. Reszta uczniów wykonują notatki i w razie potrzeby zadają pytania prowadzącym. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

  4. Uczniowie przygotowują się do montażu filmu. W tym celu zapoznają się z treścią polecenia 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach, co sprawiło im trudność.

  2. Uczniowie na zakończenie lekcji wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”. Do zadania może się okazać przydatny materiał filmowy z tej sekcji. Nauczyciel ocenia pracę w późniejszym terminie.

Praca domowa:

  1. Zrób zdjęcia trzema dostępnymi aparatami (własnym telefonem, lustrzanką, telefonym pożyczonym od kolegi itd). Zaimportuj zdjęcia do pliku o rozdzielczości 8K i spróbuj określić rozdzielczość aparatów w każdym z używanych urządzeń.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość”.