Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia rodzaje rozdzielczości i wie, jakie mają znaczenie dla odbioru dzieła filmowego;
potrafi montować klipy w taki sposób, by miały jedną rozdzielczość;
uzyskuje efekt slow motion poprzez zmniejszenie liczby klatek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
wykład;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z filmem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel zachęca dwie osoby, do wygłoszenia krótkiego wykładu: Rodzaje montażu filmowego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału. Chętny uczeń czyta na głos treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania: Kim jest montażysta? Co należy do jego zadań?. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na kartkach. Następnie nauczyciel czyta wybrane z nich i dyskutuje z resztą grupy. Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią podrozdziału Pojęcie rozdzielczości w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel wypisuje na tablicy hasło „rozdzielczość”. Następnie uczniowie dobierają się w pary, wykonują zdjęcia różnymi dostępnymi aparatami (własnym telefonem, lustrzanką, telefonem pożyczonym od kolegi itd.) i importują zdjęcia do odpowiedniego programu w osobnych plikach. Uczniowie próbują określić rozdzielczość aparatów w każdym z używanych urządzeń. W kolejnym etapie pracy uczniowie przedstawiają wpływ rozdzielczości na jakość obrazu oraz z jakimi problemami można się spotkać w realizacji. Cała klasa dyskutuje, podaje pomysły i rozwiązuje problemy. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady, a następnie wybiera najbardziej trafne spostrzeżenia.
Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I”, następnie wykonują polecenie 1. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują wykład na zadany temat. Reszta uczniów wykonują notatki i w razie potrzeby zadają pytania prowadzącym. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Uczniowie przygotowują się do montażu filmu. W tym celu zapoznają się z treścią polecenia 1 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach, co sprawiło im trudność.
Uczniowie na zakończenie lekcji wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”. Do zadania może się okazać przydatny materiał filmowy z tej sekcji. Nauczyciel ocenia pracę w późniejszym terminie.
Praca domowa:
Zrób zdjęcia trzema dostępnymi aparatami (własnym telefonem, lustrzanką, telefonym pożyczonym od kolegi itd). Zaimportuj zdjęcia do pliku o rozdzielczości 8K i spróbuj określić rozdzielczość aparatów w każdym z używanych urządzeń.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość”.