Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: A Trip to Mars: Near Future or Distant Dream? / Podróż na Marsa – bliska przyszłość czy odległe marzenie?
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.1, II.4, III.1, III.4, V.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące misji kosmicznych i ich planowania.
Uczeń umie opowiedzieć o tym, jakie warunki należy spełnić, żeby udała się podróż na Marsa.
Uczeń potrafi mówić o wydarzeniach, które zakończą się przed określonym momentem w przyszłości.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z planowaniem i realizacją misji kosmicznych.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat podróży na Marsa.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What do you know about Mars? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu A Trip to Mars: Dream or Reality? i na forum klasy odpowiadają na pytanie nauczyciela: Why are humans thinking of colonising Mars?
Uczniowie, pracując w parach, przewidują, które stwierdzenia w Exercise 2 (Przeczytaj) są prawdziwe, a które fałszywe. Następnie czytają tekst A Trip to Mars: Dream or Reality?, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo przy pomocy słownika i sprawdzają, czy ich odpowiedzi pokrywają się z treścią tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie wyszukują w tekście słownictwo związane z podbojem Marsa i charakterystyką planety. Porównują wybory w parach. Nauczyciel rzuca kostką do gry. Liczba oczek, które wypadną, wskazuje na liczbę wyrazów, z którymi uczniowie mają ułożyć zdanie. Nauczyciel każdorazowo prosi uczniów o odtworzenie kilku zdań na forum klasy. Wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z działem Gramatyka oraz wyszukują w tekście przykłady zdań z Future Perfect Simple.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Animacja). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują Exercise 2 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie ponownie analizują animację i wykonują Exercise 3 (Animacja). Następnie omawiają każdy z etapów wyprawy na Marsa, rozwijając poszczególne elementy o dodatkowe informacje.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Animacja). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają kluczowe informacje dotyczące kolonizacji Marsa zawarte w tekście i animacji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve just read a piece of information about NASA's plan to reach Mars. Write an email to a friend from England in which you:
outline the steps of the plan;
mention how long it will take;
judge whether the plan will work or not.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując animację z e‑materiału, przygotowują listę szczegółowych pytań do treści tam zawartej. Na kolejnej lekcji grupa uczniów wciela się w dziennikarzy i zadaje pozostałym uczniom (ekspertom) pytania dotyczące podboju Marsa. Zadaniem ekspertów jest odpowiedzieć na te pytania.