Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Trip to Mars: Near Future or Distant Dream? / Podróż na Marsa – bliska przyszłość czy odległe marzenie?

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.1, II.4, III.1, III.4, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące misji kosmicznych i ich planowania.

  2. Uczeń umie opowiedzieć o tym, jakie warunki należy spełnić, żeby udała się podróż na Marsa.

  3. Uczeń potrafi mówić o wydarzeniach, które zakończą się przed określonym momentem w przyszłości.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z planowaniem i realizacją misji kosmicznych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat podróży na Marsa.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What do you know about Mars? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu A Trip to Mars: Dream or Reality? i na forum klasy odpowiadają na pytanie nauczyciela: Why are humans thinking of colonising Mars?

  2. Uczniowie, pracując w parach, przewidują, które stwierdzenia w Exercise 2 (Przeczytaj) są prawdziwe, a które fałszywe. Następnie czytają tekst A Trip to Mars: Dream or Reality?, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo przy pomocy słownika i sprawdzają, czy ich odpowiedzi pokrywają się z treścią tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie wyszukują w tekście słownictwo związane z podbojem Marsa i charakterystyką planety. Porównują wybory w parach. Nauczyciel rzuca kostką do gry. Liczba oczek, które wypadną, wskazuje na liczbę wyrazów, z którymi uczniowie mają ułożyć zdanie. Nauczyciel każdorazowo prosi uczniów o odtworzenie kilku zdań na forum klasy. Wyjaśnia wątpliwości.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  6. Uczniowie zapoznają się z działem Gramatyka oraz wyszukują w tekście przykłady zdań z Future Perfect Simple.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

  8. W ramach rozgrzewki uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Animacja). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  9. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują Exercise 2 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  10. Uczniowie ponownie analizują animację i wykonują Exercise 3 (Animacja). Następnie omawiają każdy z etapów wyprawy na Marsa, rozwijając poszczególne elementy o dodatkowe informacje.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Animacja). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają kluczowe informacje dotyczące kolonizacji Marsa zawarte w tekście i animacji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve just read a piece of information about NASA's plan to reach Mars. Write an email to a friend from England in which you:

  • outline the steps of the plan;

  • mention how long it will take;

  • judge whether the plan will work or not.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując animację z e‑materiału, przygotowują listę szczegółowych pytań do treści tam zawartej. Na kolejnej lekcji grupa uczniów wciela się w dziennikarzy i zadaje pozostałym uczniom (ekspertom) pytania dotyczące podboju Marsa. Zadaniem ekspertów jest odpowiedzieć na te pytania.