Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.7.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich muss die Bluse zurückgeben / Muszę zwrócić bluzkę
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zwrotu, reklamacji i wymiany towaru.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje słownictwo związane ze zwrotem, wymianą oraz reklamacją towaru;
opisuje koleżance/koledze w e‑mailu sytuację, w której ktoś z rodziny musiał zwrócić towar;
wyjaśnia, pod jakimi warunkami można zwrócić towar zakupiony zdalnie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
praktyczna – burza mózgów, odgrywanie ról,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie dziś tematem lekcji? Po podaniu odpowiedzi, nauczyciel prosi uczniów o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wprowadzenia i zadaje pytanie: Czy kupowanie online ma więcej wad czy zalet?, prosząc uczniów o uzasadnienie swojego zdania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zostają podzieleni na kilka 3‑4 osobowych grup. Każda grupa dostaje od nauczyciela ilustrację do tekstu w sekcji Przeczytaj, podzieloną na kilka części. Uczniowie ogladają pierwszy fragment obrazka i rozmawiają na temat tego, co/kto znajduje się na tym obrazku; co robi ta osoba itd.; te same czynności wykonywane są podczas pracy z kolejnym fragmentem obrazka; uczniowie składają fragmenty w całość obrazka i próbują nadać obrazkowi jego tytuł. Tytuły zostają zaprezentowane na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst na temat zwrotu towarów i starają się zrozumieć jego treść (zadanie zamieszczone na belce).
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o wypowiedzi na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują następnie w parach polecenia (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj), korzystając z wyrażeń zamieszczonych w słowniczku. W ten sposób zostaje sprawdzony stopień zrozumienia treści tekstu źródłowego oraz utrwalone nowe słownictwo.
Po zapoznaniu się z tekstem uczniowie próbują stworzyć krótką wiadomość email, w której informują o problemie Leonie i proszą o jego rozwiązanie. Wybrani uczniowie odczytują napisane wiadomości email na forum klasy. Uczniowie czytają tekst na temat zwrotu towarów i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Po zapoznaniu się z tekstem próbują stworzyć krótką wiadomość email, w której informują o problemie Leonie i proszą o rozwiązanie tego problem. Wybrani uczniowie odczytują napisane wiadomości email na forum klasy.
Po utrwaleniu słownictwa (Übung 1‑3 w części Przeczytaj oraz Plik audio) nauczyciel dzieli uczniów na pary. Na podstawie wcześniejszych ćwiczeń oraz Aufgabe 7 uczniowie odgrywają scenki. Jeden uczeń wciela się w rolę Laury, a drugi w rolę sprzedawcy. Laura idzie do sklepu Lora&Maria i stara się zwrócić zakupiony online towar. Sprzedawca zadaje pytania i upewnia się, czy towar spełnia warunki zwrotu. Nauczyciel pomaga uczniom poprzez zapisanie na tablicy zwrotów, np.: Hallo, ich möchte ein online gekauftes Produkt zurückgeben./ Es ist zu klein/zu groß./ Es hat ein Loch/einen Fleck./ Hat das Produkt…?/ Es ist wichtig, dass …/ Ohne Preisschild …
c) Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1‑3 z części Sprawdź się. Uczniowie grają w memory, łącząc w pary niemieckie czasowniki z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 1), dopasowują podpis do ilustracji (Aufgabe 2) oraz łączą w pary niemieckie wyrazy z polskimi odpowiednikami (Aufgabe 3).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie piszą wiadomość email, w której przedstawiają sytuację związaną ze zwrotem towaru (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: uczniowie porównują zdjęcie zamieszczone w sekcji Plik audio z obrazkiem w sekcji Przeczytaj i wyrażają swoje przypuszczenia na temat tego, dlaczego Adam spotkał się z Leonie;
W trakcie lekcji: uczniowie tworzą pary i losują nazwy różnych przedmiotów, następnie przygotowują dialog dotyczący zwrotu tego przedmiotu po jego zakupieniu.
Po lekcji: uczniowie nagrywają przygotowane dialogi i przedstawiają je na kolejnej lekcji.