Numer e‑materiału: 2.8.7.4

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich muss die Bluse zurückgeben / Muszę zwrócić bluzkę

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zwrotu, reklamacji i wymiany towaru.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje słownictwo związane ze zwrotem, wymianą oraz reklamacją towaru;

  • opisuje koleżance/koledze w e‑mailu sytuację, w której ktoś z rodziny musiał zwrócić towar;

  • wyjaśnia, pod jakimi warunkami można zwrócić towar zakupiony zdalnie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele motywacyjne:
Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • praktyczna – burza mózgów, odgrywanie ról,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie dziś tematem lekcji? Po podaniu odpowiedzi, nauczyciel prosi uczniów o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wprowadzenia i zadaje pytanie: Czy kupowanie online ma więcej wad czy zalet?, prosząc uczniów o uzasadnienie swojego zdania.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zostają podzieleni na kilka 3‑4 osobowych grup. Każda grupa dostaje od nauczyciela ilustrację do tekstu w sekcji Przeczytaj, podzieloną na kilka części. Uczniowie ogladają pierwszy fragment obrazka i rozmawiają na temat tego, co/kto znajduje się na tym obrazku;  co robi ta osoba itd.; te same czynności wykonywane są podczas pracy z kolejnym fragmentem obrazka; uczniowie składają fragmenty w całość obrazka i próbują nadać obrazkowi jego tytuł. Tytuły zostają zaprezentowane na forum klasy.

  • Uczniowie czytają tekst na temat zwrotu towarów i starają się zrozumieć jego treść (zadanie zamieszczone na belce).

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o wypowiedzi na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują następnie w parach polecenia (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj), korzystając z wyrażeń zamieszczonych w słowniczku. W ten sposób zostaje sprawdzony stopień zrozumienia treści tekstu źródłowego oraz utrwalone nowe słownictwo.

  • Po zapoznaniu się z tekstem uczniowie próbują stworzyć krótką wiadomość email, w której informują o problemie Leonie i proszą o jego rozwiązanie. Wybrani uczniowie odczytują napisane wiadomości email na forum klasy. Uczniowie czytają tekst na temat zwrotu towarów i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Po zapoznaniu się z tekstem próbują stworzyć krótką wiadomość email, w której informują o problemie Leonie i proszą o  rozwiązanie tego problem. Wybrani uczniowie odczytują napisane wiadomości email na forum klasy.

  • Po utrwaleniu słownictwa (Übung 1‑3 w części Przeczytaj oraz Plik audio) nauczyciel dzieli uczniów na pary. Na podstawie wcześniejszych ćwiczeń oraz Aufgabe 7 uczniowie odgrywają scenki. Jeden uczeń wciela się w rolę Laury, a drugi w rolę sprzedawcy. Laura idzie do sklepu Lora&Maria i stara się zwrócić zakupiony online towar. Sprzedawca zadaje pytania i upewnia się, czy towar spełnia warunki zwrotu. Nauczyciel pomaga uczniom poprzez zapisanie na tablicy zwrotów, np.: Hallo, ich möchte ein online gekauftes Produkt zurückgeben./ Es ist zu klein/zu groß./ Es hat ein Loch/einen Fleck./ Hat das Produkt…?/ Es ist wichtig, dass …/ Ohne Preisschild

c) Faza podsumowująca:

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1‑3 z części Sprawdź się. Uczniowie grają w memory, łącząc w pary niemieckie czasowniki z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 1), dopasowują podpis do ilustracji (Aufgabe 2) oraz łączą w pary niemieckie wyrazy z polskimi odpowiednikami (Aufgabe 3).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie piszą wiadomość email, w której przedstawiają sytuację związaną ze zwrotem towaru (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • Przed lekcją: uczniowie porównują zdjęcie zamieszczone w sekcji Plik audio z obrazkiem w sekcji Przeczytaj i wyrażają swoje przypuszczenia na temat tego, dlaczego Adam spotkał się z Leonie;

  • W trakcie lekcji: uczniowie tworzą pary i losują nazwy różnych przedmiotów, następnie przygotowują dialog dotyczący zwrotu tego przedmiotu po jego zakupieniu.

  • Po lekcji: uczniowie nagrywają przygotowane dialogi i przedstawiają je na kolejnej lekcji.