Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przejawy i skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

6) dyskutuje na temat przejawów i skutków kształtowania się społeczeństwa informacyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia kształtowanie się społeczeństw tradycyjnych, przemysłowych i informacyjnych,

  • określa cechy społeczeństwa informacyjnego,

  • omawia i ocenia skutki społeczno‑gospodarcze kształtowania się społeczeństwa informacyjnego,

  • rozpoznaje szanse i zagrożenia związane z życiem w społeczeństwie informacyjnym.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Balcewicz J., Społeczeństwo informacyjne w czasach cyfrowej rewolucji – o zjawisku bańki informacyjnej i jego następstwach, 4.10.2019, cyberpolicy.nask.pl (dostęp 7.07.2021).

GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku, GUS, Warszawa–Szczecin 2020.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Burza mózgów dotycząca pojęcia społeczeństwo informacyjne.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów.

  • Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z audiobookiem i wykonanie w grupach poleceń zawartych w tej części e‑materiału.

  • Uczniowie w małych zespołach zastanawiają się nad dziedzinami życia, które ulegają największym zmianom w społeczeństwach informacyjnych, omawiają, jakie to są zmiany. Zastanawiają się także nad dalszymi przemianami, jakie mogą zajść w społeczeństwie tego typu.

  • Uczniowie na forum klasy przedstawiają swoje spostrzeżenia, prowadzą dyskusję, jeśli ktoś nie zgadza się z przedstawionym przykładem, przedstawia na forum klasy swoją argumentację. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Nauczyciel podsumowuje tę część lekcji, zbierając najważniejsze wnioski.

  • Uczniowie indywidualnie przygotowują mapę myśli, która ma zaprezentować pozytywne i negatywne skutki funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.

  • Poszczególni uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy, pozostali oceniają, na ile zgadzają się z danym stwierdzeniem, a w przypadku odmiennego zdania prezentują swoją argumentację. Nauczyciel czuwa nad tym, aby mapy myśli były w jak największym stopniu wyczerpujące. Jeśli zauważy brak istotnych argumentów i przykładów, we wspólnej dyskusji naprowadza uczniów na odpowiednie zagadnienia.

  • Podsumowująca dyskusja, w której uczniowie wskazują szanse i zagrożenia związane z życiem w społeczeństwie informacyjnym.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej będącej ilustracją tekstową mapy myśli przygotowanej podczas lekcji.

  • Jako zadanie dla chętnych nauczyciel może zaproponować napisanie pracy dotyczącej przyszłości społeczeństwa informacyjnego (szanse, zagrożenia, perspektywy).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może posłużyć uczniom podczas przygotowywania pracy domowej (jako przypomnienie materiału). Może zostać uzupełniająco bądź kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych roli telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego (zakres rozszerzony: XII. 2).