Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.1.1
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie viele Likes? / Ile lajków?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat działań podejmowanych w mediach społecznościowych i treści publikowanych w Internecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni liczebniki główne od 1 do 1000;
oszacuje liczbę polubień lub przyjaciół;
rozwiąże proste zadania matematyczne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim),
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym;
metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat korzystania z mediów społecznościowych.
Jako ciekawostkę podaje informację, że Niemcy średnio dziennie spędzają 1 godzinę i 4 minuty na korzystaniu z mediów społecznościowych.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu mediów społecznościowych, następnie zapisuje podane przez uczniów słowa na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i rozwiązują ćwiczenia w tej części lekcji. Zastanawiają się, jakie treści zawiera strona internetowa (Übung 1). Następnie zaznaczają w tekście wszystkie znane im słowa, a nauczyciel pomaga uczniom w rozumieniu nowych/nieznanych słów. Nauczyciel przypomina zasady tworzenia liczb w zakresie 1–1000. Uczniowie odczytują wszystkie pojawiające się w tekście liczby oraz zaznaczają właściwe, zgodnie z informacjami w tekście (Übung 2) oraz zapisują je słownie (Übung 3).
W celu utrwalenia znajomości liczb w zakresie 1‑1000 uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Sprawdź się. W parach przyporządkowują je do odpowiednich miejsc tabeli (Aufgabe 1), zaznaczają odpowiednie liczby na skali (Aufgabe 2), układają je w określonej kolejności (Aufgabe 3) oraz przyporządkowują wyniki działań matematycznych do odpowiednich zapisów słownych (Aufgabe 4).
Uczniowie słuchają dialogu w części Plik audio. Podczas pierwszego słuchania nauczyciel prosi o zapisanie wszystkich usłyszanych liczb wraz z opisem, np. 500 - so viele Freunde hat Adam im Netzwerk. Uczniowie zadają sobie pytania dotyczące usłyszanych liczb i udzielają odpowiedzi na te pytania. Po drugim wysłuchaniu dialogu uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Plik audio. Zaznaczają, które informacje były zgodne z treścią dialogu (Übung 1), kontrolują swoje zapiski dotyczące usłyszanych liczb zgodnie z Übung 2 oraz uzupełniają zdania brakującymi wyrazami (Übung 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach, utrwalając poznane na lekcji słownictwo oraz znajomość liczebników głównych. Wykonują kolejne ćwiczenia w części Sprawdź się. Łączą pasujące do siebie elementy pytań (Aufgabe 5), przyporządkowują słowa do właściwych grup (Aufgabe 6) i formułują kilka pytań dla koleżanki/kolegi z pary, udzielając na zmianę odpowiedzi na zadane pytania (Aufgabe 7).
Praca domowa
Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania zawarte w Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują kilka danych liczbowych na temat korzystania przez nich z mediów społecznościowych, np. liczba lajków, liczba odwiedzających, liczba przyjaciół itd.
w trakcie lekcji: uczniowie dyskutują na temat wypowiedzi Adama dotyczącej przyjaciół w mediach społecznościowych, pytanie do dyskusji: Was denkt ihr über Adams Einstellung zu Freunden in sozialen Netzwerken: „Qualität geht vor Quantität”?
po lekcji: uczniowie przygotowują dalszy ciąg rozmowy, dodając co najmniej 5 zdań do dialogu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0