Numer e‑materiału: 2.7.1.1

Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wie viele Likes? / Ile lajków?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat działań podejmowanych w mediach społecznościowych i treści publikowanych w Internecie.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni liczebniki główne od 1 do 1000;

  • oszacuje liczbę polubień lub przyjaciół;

  • rozwiąże proste zadania matematyczne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim),

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym;

  • metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat korzystania z mediów społecznościowych.

  • Jako ciekawostkę podaje informację, że Niemcy średnio dziennie spędzają 1 godzinę i 4 minuty na korzystaniu z mediów społecznościowych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu mediów społecznościowych, następnie zapisuje podane przez uczniów słowa na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i rozwiązują ćwiczenia w tej części lekcji. Zastanawiają się, jakie treści zawiera strona internetowa (Übung 1). Następnie zaznaczają w tekście wszystkie znane im słowa, a nauczyciel pomaga uczniom w rozumieniu nowych/nieznanych słów. Nauczyciel przypomina zasady tworzenia liczb w zakresie 1–1000. Uczniowie odczytują wszystkie pojawiające się w tekście liczby oraz zaznaczają właściwe, zgodnie z informacjami w tekście (Übung 2) oraz zapisują je słownie (Übung 3).

  • W celu utrwalenia znajomości liczb w zakresie 1‑1000 uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Sprawdź się. W parach przyporządkowują je do odpowiednich miejsc tabeli (Aufgabe 1), zaznaczają odpowiednie liczby na skali (Aufgabe 2), układają je w określonej kolejności (Aufgabe 3) oraz przyporządkowują wyniki działań matematycznych do odpowiednich zapisów słownych (Aufgabe 4).

  • Uczniowie słuchają dialogu w części Plik audio. Podczas pierwszego słuchania nauczyciel prosi o zapisanie wszystkich usłyszanych liczb wraz z opisem, np. 500 - so viele Freunde hat Adam im Netzwerk. Uczniowie zadają sobie pytania dotyczące usłyszanych liczb i udzielają odpowiedzi na te pytania. Po drugim wysłuchaniu dialogu uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Plik audio. Zaznaczają, które informacje były zgodne z treścią dialogu (Übung 1), kontrolują swoje zapiski dotyczące usłyszanych liczb zgodnie z Übung 2 oraz uzupełniają zdania brakującymi wyrazami (Übung 3).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach, utrwalając poznane na lekcji słownictwo oraz znajomość liczebników głównych. Wykonują kolejne ćwiczenia w części Sprawdź się. Łączą pasujące do siebie elementy pytań (Aufgabe 5), przyporządkowują słowa do właściwych grup (Aufgabe 6) i formułują kilka pytań dla koleżanki/kolegi z pary, udzielając na zmianę odpowiedzi na zadane pytania (Aufgabe 7).

Praca domowa

Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania zawarte w Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują kilka danych liczbowych na temat korzystania przez nich z mediów społecznościowych, np. liczba lajków, liczba odwiedzających, liczba przyjaciół itd.

  • w trakcie lekcji: uczniowie dyskutują na temat wypowiedzi Adama dotyczącej przyjaciół w mediach społecznościowych, pytanie do dyskusji: Was denkt ihr über Adams Einstellung zu Freunden in sozialen Netzwerken: „Qualität geht vor Quantität”?

  • po lekcji: uczniowie przygotowują dalszy ciąg rozmowy, dodając co najmniej 5 zdań do dialogu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec