Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rodzaje i rozmieszczenie frontów atmosferycznych na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
2) przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie front atmosferyczny,
przedstawia rodzaje frontów,
charakteryzuje elementy pogody zmieniające się przy frontach: ciepłym, chłodnym i zokludowanym,
analizuje rozmieszczenie frontów na Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: miniwykład, pogadanka, gra dydaktyczna z elementami kuli śniegowej, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, podręcznik, kartki papieru, guma mocująca, pisaki, rozsypanka zapakowana w koperty dla każdej grupy, „Frontowe domino” (do gry dydaktycznej)
Materiały pomocnicze
Battan L.J., Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, podaje temat i cele lekcji.
Nauczyciel w formie miniwykładu wprowadza pojęcie frontu atmosferycznego, mówi o kryteriach podziału frontów.
Następnie prosi uczniów, aby korzystając z podręcznika lub bloku tekstowego e‑materiału, wymienili różne rodzaje frontów atmosferycznych.
Nauczyciel wybiera konkretne nazwy frontów atmosferycznych i dokonuje ich klasyfikacji na tablicy (fronty ciepłe, chłodne, zokludowane, front arktyczny, antarktyczny, polarne, zwrotnikowe zwane również równikowymi).
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Rysuje na tablicy schemat tabeli do uzupełnienia (na podstawie tabel z bloku tekstowego e‑materiału).
Każda grupa, aby uzupełnić schemat, otrzymuje kopertę z pociętymi elementami do gry dydaktycznej „Frontowe domino” - dwie grupy fronty ciepłe, dwie grupy fronty chłodne i dwie fronty zokludowane (w kopertach są informacje dotyczące elementów pogody występujących przed frontem, w czasie przechodzenia frontu i po przejściu frontu (załącznik).
Uczniowie na dużych arkuszach papieru przyczepiają kartki z informacjami, starając się wypełnić schemat tabeli z tablicy – korzystają z podręcznika i z e‑materiału (blok tekstowy); nauczyciel może wcześniej przygotować tabelę na arkuszach papieru – wtedy grupy mają gotową do uzupełnienia elementami z „Frontowego domina”, nie muszą przerysowywać z tablicy schematu.
Następnie dwie grupy, które opracowały tabelę dla ciepłego frontu (dwie dla chłodnego i dwie grupy dla zokludowanego) siadają razem, porównują swoje prace, dyskutują nad różnicami.
Przedstawiciele połączonych zespołów (po ustaleniu informacji) przedstawiają elementy pogody charakteryzujące front ciepły, chłodny i zokludowany (przyczepiają wybrany plakat z tabelą na tablicy – w sumie będą tam trzy plakaty dla trzech omawianych frontów).
Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom, wyjaśnia wątpliwości.
Następnie nauczyciel w formie pogadanki, wykorzystując e‑materiał (analiza mapy w multimedium – grafika interaktywna), wyjaśnia pojęcia frontów: arktycznego i antarktycznego, polarnego, zwrotnikowego zwanego również równikowym.
Wyświetla uczniom mapę synoptyczną (ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”) i zapoznaje ich ze znakami, którymi na mapach przedstawia się fronty atmosferyczne.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki interaktywnej e‑materiału. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności, wyjaśnia je.
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień.
Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Praca domowa
Uczniowie mają do wykonania ćwiczenia z e‑materiału.
Zadaniem uczniów jest analiza aktualnej mapy synoptycznej pod względem przejścia frontów atmosferycznych w Polsce i Europie. Uczniowie korzystają w tym celu z portalu meteo.imgw.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas realizacji tematu lekcji o opadach atmosferycznych (opady frontalne) (zakres podstawowy: III. 3).