Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały i wykorzystywanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia ery w historii Ziemi,

  • charakteryzuje najważniejsze wydarzenia w dziejach geologicznych Ziemi,

  • opisuje procesy wewnętrzne występujące w każdej erze.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacja/grywalizacja

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, tablety/laptopy, atlas geograficzny, mapa geologiczna

Materiały pomocnicze

S.M. Stanley, Historia Ziemi, tłum. I. Walaszczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania: co to jest tablica stratygraficzna, era, okres, czym zajmuje się paleontologia i geologia. Następuje krótka pogadanka mająca na celu sprawdzenie wiedzy uczniów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem. Następnie pyta chętnych/wskazanych uczniów o to, z czego składa się tablica stratygraficzna, prosi też o wymienienie i scharakteryzowanie głównych wydarzeń w dziejach Ziemi. Uczniowie powinni odnajdywać i wskazywać wymieniane regiony/kontynenty/pasma górskie w atlasach geograficznych lub na mapie geologicznej.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie uruchamiają grę edukacyjną zamieszczoną w e‑materiale. Rozwiązują zawarte w niej zadania, przechodząc przez kolejne etapy. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. Wygrywa grupa, która jako pierwsza przejdzie całą grę edukacyjną.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonanie ćwiczeń 6, 7, 8 zawartych w e‑materiale.

  • Wypowiedź pisemna: na podstawie dostępnych źródeł wiedzy wypisz najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej, które miały miejsce na terenie Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, skłania też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium.

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana również podczas innych lekcji dotyczących przeszłości geologicznej (np. „Jaki to okres geologiczny”), a także w ramach powtórzenia materiału z działu „Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych” (zakres rozszerzony: V).