Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały i wykorzystywanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia ery w historii Ziemi,
charakteryzuje najważniejsze wydarzenia w dziejach geologicznych Ziemi,
opisuje procesy wewnętrzne występujące w każdej erze.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacja/grywalizacja
Formy zajęć: indywidualne, grupowe
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, tablety/laptopy, atlas geograficzny, mapa geologiczna
Materiały pomocnicze
S.M. Stanley, Historia Ziemi, tłum. I. Walaszczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania: co to jest tablica stratygraficzna, era, okres, czym zajmuje się paleontologia i geologia. Następuje krótka pogadanka mająca na celu sprawdzenie wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem. Następnie pyta chętnych/wskazanych uczniów o to, z czego składa się tablica stratygraficzna, prosi też o wymienienie i scharakteryzowanie głównych wydarzeń w dziejach Ziemi. Uczniowie powinni odnajdywać i wskazywać wymieniane regiony/kontynenty/pasma górskie w atlasach geograficznych lub na mapie geologicznej.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie uruchamiają grę edukacyjną zamieszczoną w e‑materiale. Rozwiązują zawarte w niej zadania, przechodząc przez kolejne etapy. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. Wygrywa grupa, która jako pierwsza przejdzie całą grę edukacyjną.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wykonanie ćwiczeń 6, 7, 8 zawartych w e‑materiale.
Wypowiedź pisemna: na podstawie dostępnych źródeł wiedzy wypisz najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej, które miały miejsce na terenie Polski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej, skłania też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium.
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana również podczas innych lekcji dotyczących przeszłości geologicznej (np. „Jaki to okres geologiczny”), a także w ramach powtórzenia materiału z działu „Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych” (zakres rozszerzony: V).