Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska | ||||||||||||||||||
Przedmiot: | Fizyka | ||||||||||||||||||
Temat zajęć: | Jak definiujemy ciepło przemiany fazowej? | ||||||||||||||||||
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony | ||||||||||||||||||
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony | ||||||||||||||||||
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
| ||||||||||||||||||
Cele operacyjne: | Uczeń:
| ||||||||||||||||||
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) | ||||||||||||||||||
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów | ||||||||||||||||||
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna | ||||||||||||||||||
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia | ||||||||||||||||||
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Jak definiujemy przemianę fazową?”, „Ciepło parowania”, „Jak definiujemy ciepło właściwe?” | ||||||||||||||||||
PRZEBIEG LEKCJI | |||||||||||||||||||
Faza wprowadzająca: | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Faza realizacyjna: | |||||||||||||||||||
Nauczyciel wprowadza pojęcie ciepła topnienia i krzepnięcia. Uczniowie zastanawiają się, czy te ciepła są sobie równe, argumentując swoje pomysły. Nauczyciel wprowadza pojęcie ciepła parowania i skraplania. Następnie uczniowie w parach obliczają ciepło pobrane podczas topnienia i krzepnięcia lodu i miedzi, mając dane masy i ciepła topnienia. Nauczyciel omawia przykład gorącego pręta wrzuconego do śniegu i zadaje pytania:
Po wspólnym ułożeniu równania uczniowie w parach obliczają początkową temperaturę pręta. | |||||||||||||||||||
Faza podsumowująca: | |||||||||||||||||||
Uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy, rozwiązując indywidualnie zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. W razie potrzeby nauczyciel pomaga uczniom. | |||||||||||||||||||
Praca domowa: | |||||||||||||||||||
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1- 4, do wyboru jedno z zadań 5 - 7. | |||||||||||||||||||
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |