Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: José Ortega y Gasset „Bunt mas” – analiza tekstu filozoficznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst filozoficzny José Ortegi y Gasseta;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Cały zespół klasowy zapoznaje się z tekstem źródłowym Bunt mas w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Podział klasy na dwie grupy. Grupa I przygotowuje analizę formalną tekstu, a grupa II analizę znaczeniową (sekcja „Prezentacja multimedialna”).

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  2. Uczniowie podczas burzy mózgów tworzą mapę skojarzeń z hasłem „masy”. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i podsumowanie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach wyszukują w źródłach internetowych informacji o José Ortedze y Gassecie i tworzą jego biogram. Ochotnicy przedstawiają rezultaty swojej pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać ich wypowiedzi.

  2. Podział klasy na 4‑osobowe grupy. W każdej z nich powinny się znaleźć dwie osoby z grupy I i dwie osoby z grupy II. Uczniowie dokonują analizy formalnej i znaczeniowej tekstu źródłowego. Prezentują swoją wiedzę zdobytą przed zajęciami i uczą się wzajemnie od siebie.

  3. Po wykonaniu zadania wybrane grupy przedstawiają swoje rozwiązania, przy czym analizę formalną prezentują wcześniejsi członkowie grupy II, a analizę znaczeniową wcześniejsi członkowie grupy I.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusja na temat tego, czy diagnoza Ortegi y Gasseta, że masowość spowodowała, że współczesny mu człowiek zaprzestał zadawać sobie trud rozwoju i stanął w miejscu, może odnosić się również do czasów obecnych. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.

Praca domowa:

  1. Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”

Materiały pomocnicze:

José Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 2004.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.