Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: José Ortega y Gasset „Bunt mas” – analiza tekstu filozoficznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst filozoficzny José Ortegi y Gasseta;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Cały zespół klasowy zapoznaje się z tekstem źródłowym Bunt mas w sekcji „Przeczytaj”.
Podział klasy na dwie grupy. Grupa I przygotowuje analizę formalną tekstu, a grupa II analizę znaczeniową (sekcja „Prezentacja multimedialna”).
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Uczniowie podczas burzy mózgów tworzą mapę skojarzeń z hasłem „masy”. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i podsumowanie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach wyszukują w źródłach internetowych informacji o José Ortedze y Gassecie i tworzą jego biogram. Ochotnicy przedstawiają rezultaty swojej pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać ich wypowiedzi.
Podział klasy na 4‑osobowe grupy. W każdej z nich powinny się znaleźć dwie osoby z grupy I i dwie osoby z grupy II. Uczniowie dokonują analizy formalnej i znaczeniowej tekstu źródłowego. Prezentują swoją wiedzę zdobytą przed zajęciami i uczą się wzajemnie od siebie.
Po wykonaniu zadania wybrane grupy przedstawiają swoje rozwiązania, przy czym analizę formalną prezentują wcześniejsi członkowie grupy II, a analizę znaczeniową wcześniejsi członkowie grupy I.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Dyskusja na temat tego, czy diagnoza Ortegi y Gasseta, że masowość spowodowała, że współczesny mu człowiek zaprzestał zadawać sobie trud rozwoju i stanął w miejscu, może odnosić się również do czasów obecnych. Na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Praca domowa:
Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”
Materiały pomocnicze:
José Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 2004.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.