Numer e‑materiału: 2.6.7.1

Imię i nazwisko autora lekcji: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Auf dem Flohmarkt / Na pchlim targu

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania przedmiotów, które można kupić na pchlim targu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie przedmioty, które można kupić na pchlim targu;

  • opisze, co chce sprzedać na pchlim targu;

  • uzasadni, dlaczego warto kupić dany produkt.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi przedmiotami szkolnymi,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);

  • ćwiczenie (wymowy i pisowni);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca: gry dydaktyczne;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (mapa pojęć);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i zadaje pytanie: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pchlich targów w Niemczech.

  • Następnie nauczyciel przeprowadza krótką rozmowę z uczniami na temat targów w Polsce. Pyta uczniów, czy sami byli/bywają na takich targach, jakie przedmioty tam kupują/sprzedają i jakie widzą zalety/wady pchlich targów.

b) Faza realizacyjna:

  • Wybrani uczniowie czytają tekst na forum klasy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel pomaga, dopowiada.

  • Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy dwa imiona: FabianFelix. Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają informacje, które uzyskali na podstawie tekstu na temat pchlich targów.

  • Uczniowie wykonują na bazie tekstu zadania (Übungen 1‑3 w części Przeczytaj), a następnie porównują swoje rozwiązania w parach. W razie trudności proszą nauczyciela o pomoc. Übung 3 w części Przeczytaj może być wykonywane w parach.

  • Uczniowie pracują w parach i uzupełniają mapę pojęć. Następnie podają swoje rozwiązania nauczycielowi, który wyświetla mapę za pomocą tablicy interaktywnej lub rzutnika multimedialnego i dopisuje do niej propozycje podane przez uczniów.

  • Nauczyciel proponuje uczniom odtworzenie pchlego targu w klasie. Każdy z uczniów zabiera 1‑2 przedmioty z piórnika lub torby/plecaka. Następnie wszyscy bawią się w klasie w zakupy na pchlim targu.

  • Uczniowie wykonują polecenia (Übung 1‑3 w części Mapa pojęć).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję wykazania się zdobytą wiedzą. Uczniowie realizują Aufgabe 7 w części Sprawdź się.

  • Przed realizacją zadania nauczyciel zapisuje na tablicy niezbędne zwroty: Ich verkaufe meinen/meine/mein ... Ich will meinen/meine/mein … verkaufen.
    Diese Sache/Dieses Produkt ist so gut, denn ...

  • Uczniowie podają możliwe argumenty przekonujące do zakupu różnych produktów. Podane przez uczniów propozycje zapisywane są na tablicy.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się, opisując w minimum 5 zdaniach, co jest dla nich najbardziej okazyjnym zakupem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa oraz aktywizacja wiedzy, utrwalenie rodzajników. Nauczyciel poleca uczniom, aby pracowali ze słownikiem i zebrali słownictwo, które posłuży do uzupełniania mapy pojęć;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą, ukazanie powiązań znaczeniowych między wyrazami oraz wykorzystanie poznanego słownictwa do prowadzenia dialogu z handlarzem na pchlim targu;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują zestaw pytań do handlarza na pchlim targu, dotyczący przedmiotów, które sprzedaje.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec