Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.7.1
Imię i nazwisko autora lekcji: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Auf dem Flohmarkt / Na pchlim targu
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania przedmiotów, które można kupić na pchlim targu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie przedmioty, które można kupić na pchlim targu;
opisze, co chce sprzedać na pchlim targu;
uzasadni, dlaczego warto kupić dany produkt.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi przedmiotami szkolnymi,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
automotywacja i zachęcenie do działania;
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca: gry dydaktyczne;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (mapa pojęć);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i zadaje pytanie: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pchlich targów w Niemczech.
Następnie nauczyciel przeprowadza krótką rozmowę z uczniami na temat targów w Polsce. Pyta uczniów, czy sami byli/bywają na takich targach, jakie przedmioty tam kupują/sprzedają i jakie widzą zalety/wady pchlich targów.
b) Faza realizacyjna:
Wybrani uczniowie czytają tekst na forum klasy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel pomaga, dopowiada.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy dwa imiona: Fabian i Felix. Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają informacje, które uzyskali na podstawie tekstu na temat pchlich targów.
Uczniowie wykonują na bazie tekstu zadania (Übungen 1‑3 w części Przeczytaj), a następnie porównują swoje rozwiązania w parach. W razie trudności proszą nauczyciela o pomoc. Übung 3 w części Przeczytaj może być wykonywane w parach.
Uczniowie pracują w parach i uzupełniają mapę pojęć. Następnie podają swoje rozwiązania nauczycielowi, który wyświetla mapę za pomocą tablicy interaktywnej lub rzutnika multimedialnego i dopisuje do niej propozycje podane przez uczniów.
Nauczyciel proponuje uczniom odtworzenie pchlego targu w klasie. Każdy z uczniów zabiera 1‑2 przedmioty z piórnika lub torby/plecaka. Następnie wszyscy bawią się w klasie w zakupy na pchlim targu.
Uczniowie wykonują polecenia (Übung 1‑3 w części Mapa pojęć).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie utrwalają nowo poznane słownictwo oraz ćwiczą użycie języka w kontekstach zbliżonych do realnych sytuacji komunikacyjnych poprzez wykonywanie zadań otwartych. Mają dzięki temu okazję wykazania się zdobytą wiedzą. Uczniowie realizują Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Przed realizacją zadania nauczyciel zapisuje na tablicy niezbędne zwroty: Ich verkaufe meinen/meine/mein ... Ich will meinen/meine/mein … verkaufen.
Diese Sache/Dieses Produkt ist so gut, denn ...Uczniowie podają możliwe argumenty przekonujące do zakupu różnych produktów. Podane przez uczniów propozycje zapisywane są na tablicy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się, opisując w minimum 5 zdaniach, co jest dla nich najbardziej okazyjnym zakupem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa oraz aktywizacja wiedzy, utrwalenie rodzajników. Nauczyciel poleca uczniom, aby pracowali ze słownikiem i zebrali słownictwo, które posłuży do uzupełniania mapy pojęć;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą, ukazanie powiązań znaczeniowych między wyrazami oraz wykorzystanie poznanego słownictwa do prowadzenia dialogu z handlarzem na pchlim targu;
po lekcji: uczniowie przygotowują zestaw pytań do handlarza na pchlim targu, dotyczący przedmiotów, które sprzedaje.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0