Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ przemysłu na rozwój gospodarczy i jakość życia ludności świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

Treści nauczania

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;

3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia znaczenie gospodarcze przemysłu,

  • wyjaśnia znaczenie przemysłu dla społeczeństwa.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o korzyści płynące z rozwijania przemysłu w danym kraju. Odpowiedzi zostają zapisane na tablicy. Uczniowie wyjaśniają różnice między pojęciami warunki życia, poziom życiajakość życia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i podczas odsłuchiwania wykonują notatki.

  • Następnie uczniowie omawiają skutki rozwoju przemysłu. Starają się ocenić, czy te skutki mogą być różnorodne w zależności od rodzaju przemysłu (tradycyjny, nowoczesny).

  • Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu. Na koniec uczniowie porównują ustalenia poczynione podczas lekcji z zagadnieniami zapisanymi na początku na tablicy. Uczniowie oceniają, które z nich były prawidłowe, a które nieprawidłowe.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może posłużyć podczas lekcji dotyczących rozwoju przemysłu, przemysłu high‑tech lub wpływu przemysłu na życie człowieka. W ramach uzupełnienia bądź przypomnienia może zostać wykorzystany na lekcji poświęconej zmianom roli sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym (zakres podstawowy: IX. 1) lub przemianom sektora przemysłowego (zakres rozszerzony: XI).