Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ przemysłu na rozwój gospodarczy i jakość życia ludności świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Treści nauczania
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie gospodarcze przemysłu,
wyjaśnia znaczenie przemysłu dla społeczeństwa.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o korzyści płynące z rozwijania przemysłu w danym kraju. Odpowiedzi zostają zapisane na tablicy. Uczniowie wyjaśniają różnice między pojęciami warunki życia, poziom życia i jakość życia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i podczas odsłuchiwania wykonują notatki.
Następnie uczniowie omawiają skutki rozwoju przemysłu. Starają się ocenić, czy te skutki mogą być różnorodne w zależności od rodzaju przemysłu (tradycyjny, nowoczesny).
Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu. Na koniec uczniowie porównują ustalenia poczynione podczas lekcji z zagadnieniami zapisanymi na początku na tablicy. Uczniowie oceniają, które z nich były prawidłowe, a które nieprawidłowe.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może posłużyć podczas lekcji dotyczących rozwoju przemysłu, przemysłu high‑tech lub wpływu przemysłu na życie człowieka. W ramach uzupełnienia bądź przypomnienia może zostać wykorzystany na lekcji poświęconej zmianom roli sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym (zakres podstawowy: IX. 1) lub przemianom sektora przemysłowego (zakres rozszerzony: XI).