Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Where Do You Shop? / Gdzie robisz zakupy?
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.5, III.4, V.1, V.5, VI.3
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sklepami w galerii handlowej i ich asortymentem.
Uczeń stosuje typowe i przydatne zwroty używane podczas robienia zakupów.
Uczeń potrafi zredagować wiadomość e‑mail, w której radzi przyjacielowi/przyjaciółce, które sklepy w galerii handlowej warto odwiedzić.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija umiejętność posługiwania się językiem angielskim w sytuacjach życia codziennego.
Uczeń rozwija umiejętności komunikacyjne i społeczne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie opisują zdjęcie przedstawiające dziewczynę na zakupach (Przeczytaj). Nauczyciel na bieżąco uzupełnia potrzebne słownictwo.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w tekście Welcome to the Shine and Sparkle Shopping Centre nazw sklepów, które znajdują się w centrum handlowym. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst Welcome to the Shine and Sparkle Shopping Centre i wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają wybór odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj) i porównują odpowiedzi. Chętne osoby nanoszą zadania na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie oglądają katalog interaktywny, po czym wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Dwie osoby mogą odczytać z podziałem na role dialog na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej. Dodatkowo uczniowie mogą przetłumaczyć na polski zdania z tego zadania, a później (nie patrząc na oryginalne zdania angielskie) przetłumaczyć własne polskie zdania z powrotem na angielski. Po czym uczniowie porównują zdania wyjściowe z własnymi tłumaczeniami.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Katalog interaktywny) i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Dodatkowo mogą przećwiczyć w parach pytania i odpowiedzi z zadania. Uczeń A podaje odpowiedź, uczeń B musi z pamięci odtworzyć pytanie pasujące do tej odpowiedzi. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 6 (Katalog interaktywny). Chętne osoby odczytują na forum klasy uzupełnione dialogi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Odczytują prace w parach, a następnie chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend is planning a visit to a shopping centre. Write an email in which you:
tell him/her what shops he/she should go to;
inform him/her which shop offers a discount;
suggest going together on a shopping spree.
Sign as XYZ.
Your reply should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tłumaczą na polski dwa wybrane dialogi z katalogu interaktywnego z e‑materiału. Na kolejnej lekcji każdy uczeń wymienia się tłumaczeniami z kolegą/koleżanką. Zadaniem uczniów jest przetłumaczenie otrzymanych dialogów z powrotem na angielski. Na końcu uczniowie porównują własne tłumaczenia z oryginalnymi dialogami z katalogu.