Numer e‑materiału: 2.5.8.3

Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Jeder hat eine andere Idee! / Każdy ma inny pomysł!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat różnych form spędzania wakacji w krajach niemieckiego obszaru językowego

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni atrakcje Niemiec, Austrii i Szwajcarii;

  • opowie, co lubi robić w wakacje;

  • zaproponuje, co można robić w wakacje w dużym mieście.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takie jak np. prezentacje multimedialne.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście międzykulturowe;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z prezentacją multimedialną, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca (np. Lesespiel, memory), dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek, słownik online,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Sommerferien i pyta uczniów, jak można spędzać wakacje. Wszystkie propozycje zapisuje na tablicy, tworząc mapę myśli. Następnie pyta, czy któryś z uczniów był kiedyś w jednym z krajów niemieckojęzycznych: Niemczech, Austrii, Szwajcarii lub Liechtensteinie. Jeśli tak, prosi, aby uczeń/uczniowie opowiedzieli, co ciekawego widzieli, jakie miasta zwiedzali.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania tekstu w części Przeczytaj i odpowiedzi na pytania: Wer spricht hier? Was planen die Personen?

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starają się zrozumieć jego treść na podstawie dotychczasowej wiedzy, a następnie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Zakreślają w tekście słowa klucze i porównują je w parach. Następnie wykonują Übung 1, 2 i 3 z części Przeczytaj: wskazują zdania prawdziwe i fałszywe, dopasowują podpisy do właściwych zdjęć oraz przyporządkowują czynności do odpowiednich kategorii.

  • Kettenübung. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie Was möchtest du in den Sommerferien machen? Uczeń odpowiada jednym zdaniem i zadaje to samo pytanie koleżance/koledze. Każdy uczeń w klasie powinien raz zadać pytanie i raz udzielić odpowiedzi.

  • Nauczyciel wyświetla lub zawiesza na tablicy mapę krajów niemieckojęzycznych oraz pyta uczniów, czy już kiedyś w nich byli. Prosi wybrane osoby o pokazanie na mapie tych krajów oraz odnalezienie na niej miast: Hamburg, Innsbruck, Bern, Berlin, Wien, Neuschwanstein, Salzburg, Zermatt. Następnie uczniowie wykonują Übung 1 z części Prezentacja multimedialna: przyporządkowują nazwy miast do właściwych krajów.

  • Übung 2 z części Prezentacja multimedialna można przygotować w formie Lesespiel. Uczniowie otrzymują karteczki, na których z jednej strony znajduje się opis jednej atrakcji, z drugiej – nazwa innej atrakcji. Jeden z uczniów czyta opis atrakcji ze swojej karteczki. Osoba, która ma karteczkę z odpowiednią nazwą, zgłasza się i odpowiada: Das ist …, np. Das ist der Alpenzoo in Innsbruck, podchodzi do tablicy i pokazuje to miejsce na mapie. Następnie odczytuje opis kolejnej atrakcji. Ćwiczenie trwa tak długo, aż wszystkie opisy zostaną odczytane.

  • Uczniowie pracują w parach - każda para otrzymuje wydruk tekstu z Übung 3 z części Prezentacja multimedialna oraz wyrazy, którymi należy uzupełnić luki w tekście. W przypadku wątpliwości nauczyciel odtwarza ponownie właściwy fragment prezentacji. Następnie przedstawiciele par odczytują kolejne zdania na głos.

  • Uczniowie łączą wyrażenia tak, aby powstały nazwy czynności, oraz przyporządkowują podane wyrazy do odpowiednich kategorii: zwierzęta, rośliny i atrakcje turystyczne (Aufgabe 1 i 3 z części Sprawdź się).

  • Klasa utrwala słownictwo, grając w małych grupach w memory (Aufgabe 4 z części Sprawdź się).

  • Uczniowie pracują w parach, jedna osoba wyobraża sobie, że jedzie w wakacje do dużego miasta, druga – nad jezioro. Ich zadaniem jest podanie koleżance/ koledze propozycji, co można robić w danym miejscu: In einer Großstadt kannst du …/An einem See kannst du …

  • Każda para uczniów otrzymuje obrazek z Aufgabe 5. Ich zadaniem jest nazwanie jak największej liczby elementów ilustracji oraz opisanie jej w kilku zdaniach.

c) Faza podsumowująca:

  • Na koniec zajęć nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?

Praca domowa

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, opisują, z jakich atrakcji chcieliby skorzystać podczas podróży z rodziną przez Niemcy, Austrię i Szwajcarię oraz jak najchętniej spędzają wakacje (Aufgabe 2, 7 i 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, zainteresowanie tematyką krajów niemieckojęzycznych, przypomnienie poznanego słownictwa; nauczyciel może wykorzystać technikę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, aby w domu przyjrzeli się prezentacji multimedialnej i wypisali wyrażenia, które rozumieją;

  • w trakcie lekcji: prezentacja multimedialna może być punktem wyjścia do opracowania osobistej mapy klasy, na której jednym kolorem zostaną zaznaczone wszystkie miejsca, w których uczniowie już byli, innym kolorem – miejsca, które chcieliby odwiedzić;

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa związanego z tematem wakacji oraz krajów niemieckojęzycznych; uczniowie przygotowują np. miniprzewodnik przedstawiający atrakcyjne turystycznie miejsca w Niemczech, Austrii i Szwajcarii; na następnej lekcji uczniowie mogą zaprezentować efekty swojej pracy i wcielić się w rolę przewodnika wycieczki.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec