Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.8.3
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Jeder hat eine andere Idee! / Każdy ma inny pomysł!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat różnych form spędzania wakacji w krajach niemieckiego obszaru językowego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni atrakcje Niemiec, Austrii i Szwajcarii;
opowie, co lubi robić w wakacje;
zaproponuje, co można robić w wakacje w dużym mieście.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takie jak np. prezentacje multimedialne.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur niemieckich z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z prezentacją multimedialną, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca (np. Lesespiel, memory), dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek, słownik online,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Sommerferien i pyta uczniów, jak można spędzać wakacje. Wszystkie propozycje zapisuje na tablicy, tworząc mapę myśli. Następnie pyta, czy któryś z uczniów był kiedyś w jednym z krajów niemieckojęzycznych: Niemczech, Austrii, Szwajcarii lub Liechtensteinie. Jeśli tak, prosi, aby uczeń/uczniowie opowiedzieli, co ciekawego widzieli, jakie miasta zwiedzali.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania tekstu w części Przeczytaj i odpowiedzi na pytania: Wer spricht hier? Was planen die Personen?
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj, starają się zrozumieć jego treść na podstawie dotychczasowej wiedzy, a następnie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Zakreślają w tekście słowa klucze i porównują je w parach. Następnie wykonują Übung 1, 2 i 3 z części Przeczytaj: wskazują zdania prawdziwe i fałszywe, dopasowują podpisy do właściwych zdjęć oraz przyporządkowują czynności do odpowiednich kategorii.
Kettenübung. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie Was möchtest du in den Sommerferien machen? Uczeń odpowiada jednym zdaniem i zadaje to samo pytanie koleżance/koledze. Każdy uczeń w klasie powinien raz zadać pytanie i raz udzielić odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla lub zawiesza na tablicy mapę krajów niemieckojęzycznych oraz pyta uczniów, czy już kiedyś w nich byli. Prosi wybrane osoby o pokazanie na mapie tych krajów oraz odnalezienie na niej miast: Hamburg, Innsbruck, Bern, Berlin, Wien, Neuschwanstein, Salzburg, Zermatt. Następnie uczniowie wykonują Übung 1 z części Prezentacja multimedialna: przyporządkowują nazwy miast do właściwych krajów.
Übung 2 z części Prezentacja multimedialna można przygotować w formie Lesespiel. Uczniowie otrzymują karteczki, na których z jednej strony znajduje się opis jednej atrakcji, z drugiej – nazwa innej atrakcji. Jeden z uczniów czyta opis atrakcji ze swojej karteczki. Osoba, która ma karteczkę z odpowiednią nazwą, zgłasza się i odpowiada: Das ist …, np. Das ist der Alpenzoo in Innsbruck, podchodzi do tablicy i pokazuje to miejsce na mapie. Następnie odczytuje opis kolejnej atrakcji. Ćwiczenie trwa tak długo, aż wszystkie opisy zostaną odczytane.
Uczniowie pracują w parach - każda para otrzymuje wydruk tekstu z Übung 3 z części Prezentacja multimedialna oraz wyrazy, którymi należy uzupełnić luki w tekście. W przypadku wątpliwości nauczyciel odtwarza ponownie właściwy fragment prezentacji. Następnie przedstawiciele par odczytują kolejne zdania na głos.
Uczniowie łączą wyrażenia tak, aby powstały nazwy czynności, oraz przyporządkowują podane wyrazy do odpowiednich kategorii: zwierzęta, rośliny i atrakcje turystyczne (Aufgabe 1 i 3 z części Sprawdź się).
Klasa utrwala słownictwo, grając w małych grupach w memory (Aufgabe 4 z części Sprawdź się).
Uczniowie pracują w parach, jedna osoba wyobraża sobie, że jedzie w wakacje do dużego miasta, druga – nad jezioro. Ich zadaniem jest podanie koleżance/ koledze propozycji, co można robić w danym miejscu: In einer Großstadt kannst du …/An einem See kannst du …
Każda para uczniów otrzymuje obrazek z Aufgabe 5. Ich zadaniem jest nazwanie jak największej liczby elementów ilustracji oraz opisanie jej w kilku zdaniach.
c) Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?
Praca domowa
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, opisują, z jakich atrakcji chcieliby skorzystać podczas podróży z rodziną przez Niemcy, Austrię i Szwajcarię oraz jak najchętniej spędzają wakacje (Aufgabe 2, 7 i 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, zainteresowanie tematyką krajów niemieckojęzycznych, przypomnienie poznanego słownictwa; nauczyciel może wykorzystać technikę odwróconej lekcji i poprosić uczniów, aby w domu przyjrzeli się prezentacji multimedialnej i wypisali wyrażenia, które rozumieją;
w trakcie lekcji: prezentacja multimedialna może być punktem wyjścia do opracowania osobistej mapy klasy, na której jednym kolorem zostaną zaznaczone wszystkie miejsca, w których uczniowie już byli, innym kolorem – miejsca, które chcieliby odwiedzić;
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa związanego z tematem wakacji oraz krajów niemieckojęzycznych; uczniowie przygotowują np. miniprzewodnik przedstawiający atrakcyjne turystycznie miejsca w Niemczech, Austrii i Szwajcarii; na następnej lekcji uczniowie mogą zaprezentować efekty swojej pracy i wcielić się w rolę przewodnika wycieczki.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0