Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.5.3
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Andere Menschen, andere Familien / Inni ludzie, inne rodziny
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat rodziny
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje informacje dotyczące opisywanej rodziny;
opisuje rodzinę przedstawioną na zdjęciu;
pisze tekst dotyczący odwiedzin cioci z rodziną.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakie informacje chce przedstawić.
Strategie uczenia się:
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
praktyczna – mapa myśli, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
podejście komunikacyjne;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej „Czy wiesz, że…”. Aby zachęcić uczniów do przypomnienia słownictwa do tematu: rodzina, nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Familie i prosi w trakcie burzy mózgów o podanie znanych wyrazów do tematu. Pomysły uczniów są zapisywane w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu Unsere Familie ist einmalig i w parach próbują opisać sytuację na niej zaprezentowaną, zadając sobie nawzajem pytania i udzielając na nie odpowiedzi, np. Wer ist auf dem Bild? Wo sind die Personen? Was machen die Personen? Wybrane pary prezentują swoje opisy na forum.
Nauczyciel odczytuje część wprowadzającą do tekstu Unsere Familie ist einmalig, chętni uczniowie odczytują kolejne fragmenty tekstu. Uczniowie zapisują w zeszytach słowa klucze dotyczące każdego fragmentu tekstu, np.: Bastian, 42, IT‑Branche, Internet, i na podstawie słów kluczy prezentują najważniejsze informacje o poszczególnych członkach rodziny.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu Unsere Familie ist einmalig: zaznaczają główną jego myśl (Übung 1), dopasowują wypowiedzi do ich autorów (Übung 2) oraz wskazują ilustracje zgodne z informacjami z tekstu (Übung 3).
Uczniowie przyglądają się zdjęciom w katalogu interaktywnym i wybierają jedno z nich, które następnie opisują na forum. Nauczyciel zapisuje kilka potrzebnych do opisu zwrotów, np. Links/In der Mitte/Rechts steht/stehen … Sie sind elegant/sportlich … angezogen. Pozostali uczniowie zgadują, o które zdjęcie chodzi.
Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach dotyczących rodzin przedstawionych w katalogu interaktywnym (Übung 1), wykorzystując transkrypcje tekstów opisujących każdą z rodzin.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej jeden z tekstów w katalogu interaktywnym i zaznacza w nim zaimki dzierżawcze. Prosi uczniów o znalezienie i wypisanie na tablicy zaimków dzierżawczych wraz z rzeczownikami z pozostałych tekstów z katalogu interaktywnego. Nauczyciel porządkuje zapisane przez uczniów zaimki dzierżawcze wraz z rzeczownikami.
W ramach podsumowania tej części lekcji uczniowie łączą w pary zaimki dzierżawcze w języku niemieckim z ich odpowiednikami w języku polskim (Aufgabe 1 w części Sprawdź się).
Uczniowie pracując w parach, zaznaczają właściwe zaimki dzierżawcze (Übung 2 w części Katalog interaktywny) oraz uzupełniają luki wyrazowe odpowiednimi zaimkami dzierżawczymi (Übung 3), wykorzystując w razie potrzeby informacje zawarte w Tipp zur Grammatik.
c) Faza podsumowująca:
Jako przygotowanie do pracy z ilustracją z Aufgabe 6 w części Sprawdź się uczniowie łączą ze sobą antonimy (Aufgabe 4) oraz uzupełniają krzyżówkę wyrazami dotyczącymi opisu rodziny (Aufgabe 5).
Uczniowie w parach opisują rodzinę i sytuację przedstawioną na ilustracji; jako podsumowanie pracy z ilustracją uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Aufgabe 6).
Praca domowa
W celu utrwalenia znajomości struktur leksykalno‑gramatycznych z lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 2, 3 i 8 w części Sprawdź się: przyporządkowują zaimki dzierżawcze do rzeczowników, uzupełniają luki właściwymi zaimkami dzierżawczymi oraz piszą wiadomość do kolegi/koleżanki o odwiedzinach cioci.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie zapoznają się z tekstami w katalogu interaktywnym, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku;
w trakcie lekcji: wykorzystanie tekstów z katalogu interaktywnego do stworzenia własnych opisów rodziny;
po lekcji: uczniowie uzupełniają własne słowniczki o wyrażenia poznane na lekcji w formie fiszek obrazkowych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0