Numer e‑materiału: 2.6.5.3

Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Andere Menschen, andere Familien / Inni ludzie, inne rodziny

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat rodziny

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje informacje dotyczące opisywanej rodziny;

  • opisuje rodzinę przedstawioną na zdjęciu;

  • pisze tekst dotyczący odwiedzin cioci z rodziną.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje chce przedstawić.

Strategie uczenia się:

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;

  • praktyczna – mapa myśli, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej „Czy wiesz, że…”. Aby zachęcić uczniów do przypomnienia słownictwa do tematu: rodzina, nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz Familie i prosi w trakcie burzy mózgów o podanie znanych wyrazów do tematu. Pomysły uczniów są zapisywane w formie mapy myśli.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu Unsere Familie ist einmalig i w parach próbują opisać sytuację na niej zaprezentowaną, zadając sobie nawzajem pytania i udzielając na nie odpowiedzi, np. Wer ist auf dem Bild? Wo sind die Personen? Was machen die Personen? Wybrane pary prezentują swoje opisy na forum.

  • Nauczyciel odczytuje część wprowadzającą do tekstu Unsere Familie ist einmalig, chętni uczniowie odczytują kolejne fragmenty tekstu. Uczniowie zapisują w zeszytach słowa klucze dotyczące każdego fragmentu tekstu, np.: Bastian, 42, IT‑Branche, Internet, i na podstawie słów kluczy prezentują najważniejsze informacje o poszczególnych członkach rodziny.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu Unsere Familie ist einmalig: zaznaczają główną jego myśl (Übung 1), dopasowują wypowiedzi do ich autorów (Übung 2) oraz wskazują ilustracje zgodne z informacjami z tekstu (Übung 3).

  • Uczniowie przyglądają się zdjęciom w katalogu interaktywnym i wybierają jedno z nich, które następnie opisują na forum. Nauczyciel zapisuje kilka potrzebnych do opisu zwrotów, np. Links/In der Mitte/Rechts steht/stehen … Sie sind elegant/sportlich … angezogen. Pozostali uczniowie zgadują, o które zdjęcie chodzi.

  • Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach dotyczących rodzin przedstawionych w katalogu interaktywnym (Übung 1), wykorzystując transkrypcje tekstów opisujących każdą z rodzin.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej jeden z tekstów w katalogu interaktywnym i zaznacza w nim zaimki dzierżawcze. Prosi uczniów o znalezienie i wypisanie na tablicy zaimków dzierżawczych wraz z rzeczownikami z pozostałych tekstów z katalogu interaktywnego. Nauczyciel porządkuje zapisane przez uczniów zaimki dzierżawcze wraz z rzeczownikami.

  • W ramach podsumowania tej części lekcji uczniowie łączą w pary zaimki dzierżawcze w języku niemieckim z ich odpowiednikami w języku polskim (Aufgabe 1 w części Sprawdź się).

  • Uczniowie pracując w parach, zaznaczają właściwe zaimki dzierżawcze (Übung 2 w części Katalog interaktywny) oraz uzupełniają luki wyrazowe odpowiednimi zaimkami dzierżawczymi (Übung 3), wykorzystując w razie potrzeby informacje zawarte w Tipp zur Grammatik.

c) Faza podsumowująca:

  • Jako przygotowanie do pracy z ilustracją z Aufgabe 6 w części Sprawdź się uczniowie łączą ze sobą antonimy (Aufgabe 4) oraz uzupełniają krzyżówkę wyrazami dotyczącymi opisu rodziny (Aufgabe 5).

  • Uczniowie w parach opisują rodzinę i sytuację przedstawioną na ilustracji; jako podsumowanie pracy z ilustracją uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Aufgabe 6).

Praca domowa

W celu utrwalenia znajomości struktur leksykalno‑gramatycznych z lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 2, 3 i 8 w części Sprawdź się: przyporządkowują zaimki dzierżawcze do rzeczowników, uzupełniają luki właściwymi zaimkami dzierżawczymi oraz piszą wiadomość do kolegi/koleżanki o odwiedzinach cioci.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: uczniowie zapoznają się z tekstami w katalogu interaktywnym, starając się zrozumieć ich treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie tekstów z katalogu interaktywnego do stworzenia własnych opisów rodziny;

  • po lekcji: uczniowie uzupełniają własne słowniczki o wyrażenia poznane na lekcji w formie fiszek obrazkowych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec