Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Food Waste / Marnowanie żywności
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.7, I.14, III.1, III.4, III.5, III.7, III.8, V.2, V.6, V.12, VII.4, VII.8, VII.9, VIII.1, VIII.2, X, XII, XIII
Poziom nauczania - rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zapobieganiem marnowaniu żywności.
Uczeń potrafi zredagować ulotkę wyjaśniającą, jak obchodzić się z łatwo psującą się żywnością.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym proponuje zamianę tradycyjnych przepisów kulinarnych na takie, które pozwalają nie marnować żywności.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość globalnych problemów związanych z marnowaniem żywności.
Uczeń rozwija wiedzę na temat ekologicznych metod ograniczania marnowania żywności.
Uczeń rozwija poczucie odpowiedzialności społecznej w zakresie ograniczenia marnowania żywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (mapa pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie kosza na śmieci (Przeczytaj) i pyta uczniów: A lot of food is wasted in the world. What do you think is the cause of this? Is food waste also a problem in Poland? Uczniowie rozmawiają na forum klasy.
Uczniowie grupują wyrażenia w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst A Day in the Life of a Rubbish Bin. Na forum klasy wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach uzupełniają zdania w Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają na temat: What could I do to produce less waste? Przedstawiciele grup relacjonują pomysły kolegów/koleżanek, a nauczyciel notuje je na tablicy.
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie własnymi słowami sloganów z ćwiczenia oraz podanie przykładów, które je ilustrują.
Uczniowie indywidualnie odpowiadają na pytania z gry edukacyjnej.
Nauczyciel zachęca uczniów, żeby na forum klasy porównali metody ograniczenia marnowania żywności podane w grze z tymi na tablicy, które opracowali samodzielnie podczas wcześniejszej dyskusji.
Korzystając z informacji zawartych w grze edukacyjnej, uczniowie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych rozmawiają na temat z Exercise 4 (Gra edukacyjna): What do you do to reduce food waste? Przedstawiciele grup relacjonują pomysły kolegów/koleżanek, a nauczyciel notuje je na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Pracując w parach, uczniowie tworzą ulotkę informacyjną dla uczniów szkoły zgodnie z poleceniem w Exercise 7 (Sprawdź się): Write a short leaflet (7–8 sentences) about the do’s and don’ts of dealing with perishable food. Po zakończeniu pracy chętni prezentują swoje ulotki na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 3, 5 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You have been reading about the zero food waste idea and would like to share your thoughts about it with your readers. Write a blog entry (100–150 words) in which:
you will express your opinion about the zero food waste idea;
you will give examples of actions in accordance with the idea;
you will suggest exchanging recipes for zero food waste meals;
you will encourage your readers to leave comments.
Materiały pomocnicze:
Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują grę edukacyjną oraz czytankę i tworzą mapę pojęć z 10 wyrazami/pojęciami z gry oraz tekstu, które ich zdaniem były najtrudniejsze lub najistotniejsze dla tematu marnotrawienia jedzenia. Na kolejnej lekcji oprowadzają swoich partnerów z ławki po swoich mapach.