Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Przyrządy optyczne – budowa i zasada działania

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.
X. Fale i optyka. Uczeń:
18) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; stosuje do obliczeń równanie soczewki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi przykłady zastosowania układów soczewek;

  2. przeanalizuje, jak powstaje obraz w mikroskopie i lunecie;

  3. dostrzeże zastosowania układów soczewek w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

monitor lub tablica interaktywna albo rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z nimi na temat zastosowań soczewek w życiu codziennym. Podczas dyskusji wprowadzającej rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście bieżącego tematu lekcji.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości dotyczące konstrukcji obrazów w pojedynczych soczewkach skupiających i rozpraszających wykonując ćwiczenia konstrukcyjne.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel prosi uczniów o wymienienie zastosowań pojedynczych soczewek w życiu codziennym,
– nauczyciel mówi uczniom o połączeniu dwóch soczewek i określaniu ich zdolności skupiającej, uczniowie zadają pytania , jeśli pojawią się kwestie dla nich niezrozumiałe,
- uczniowie oglądają indywidualnie animację, by zrozumieć sposób konstruowania obrazów w mikroskopie; nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, 
– nauczyciel wspólnie z uczniami konstruuje obrazy w teleskopie oraz omawia układy optyczne tego przyrządu. Jeśli ma w pracowni mikroskop i lunetę, to uczniowie mogą obejrzeć obrazy, jakie uzyskuje się w tych przyrządach.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie rozwiązują zadania towarzyszące animacji oraz zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia umieszczone poniżej,
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Drugą częścią strategii blended‑learning jest samodzielna praca uczniów w domu, na podstawie dostępnych materiałów. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z multimediami dołączonymi do niniejszego materiału oraz wykreślenie schematów powstawania obrazów w lunecie Galileusza i mikroskopie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja i grafika interaktywna mogą być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji.