Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Przyrządy optyczne – budowa i zasada działania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | monitor lub tablica interaktywna albo rzutnik |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z nimi na temat zastosowań soczewek w życiu codziennym. Podczas dyskusji wprowadzającej rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście bieżącego tematu lekcji. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prosi uczniów o wymienienie zastosowań pojedynczych soczewek w życiu codziennym,
– uczniowie rozwiązują zadania towarzyszące animacji oraz zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia umieszczone poniżej, | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Drugą częścią strategii blended‑learning jest samodzielna praca uczniów w domu, na podstawie dostępnych materiałów. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z multimediami dołączonymi do niniejszego materiału oraz wykreślenie schematów powstawania obrazów w lunecie Galileusza i mikroskopie. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja i grafika interaktywna mogą być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji. |