Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wpływ ksenobiotyków na ekspresję genów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są ksenobiotyki.
Opiszesz źródła ksenobiotyków w środowisku.
Opiszesz, jak ksenobiotyki wpływają na ekspresję genów.
Omówisz mechanizm działania antybiotyków na ekspresję genów u bakterii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
śniegowa kula;
gwiazda pytań;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru A3 z ilustracją gwiazdy.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wpływ ksenobiotyków na ekspresję genów”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (polegającego na wskazaniu, które z wymienionych związków należą do ksenobiotyków) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania przez uczniów ćwiczenia nr 1. Następnie uczniowie łączą się w pary i formułują po trzy pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w fazie podsumowującej, pracując metodą gwiazdy pytań.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, opracowując odpowiedzi do ćwiczeń od 6 do 8:
– Wskaż różnice między antybiotykami a ksenobiotykami.
– Na przykładzie ludzkich hormonów wykaż, w jaki sposób naturalna substancja chemiczna może się stać ksenobiotykiem.
– Wyjaśnij, dlaczego konieczne jest monitorowanie ilości ksenobiotyków w środowisku (na podstawie tekstu źródłowego).
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) Najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na polecenia.
2) Potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi.
3) Kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi.
4) Uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje.
5) Przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych prezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, dlaczego bleomycyna jest stosowana w terapii przeciwnowotworowej, uwzględniając w odpowiedzi mechanizm jej działania. (polecenie nr 1). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego przedwczesne zakończenie translacji ma zgubny wpływ na funkcjonowanie bakterii. W odpowiedzi uwzględnij enzymatyczną i strukturalną rolę białek”. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje swoją odpowiedź, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Faza podsumowująca:
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest wylosowanie pięciu pytań spośród tych, które zostały sformułowane we wstępnej fazie lekcji, i umieszczenie ich na ramionach gwiazdy.
Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.